Danske chefer skal blive klogere og bedre til at tage beslutninger - med hjælp af svensk software.
Det er missionen for svenske Qliktech, der med millioner af venturekroner i ryggen og et enkelt produkt i tasken nu for alvor satser på det danske marked.
En dansk salgsorganisation på fire personer er kørt i stilling og er allerede nu ude og køre de danske landeveje tynde.
En sælger mere kommer til inden så længe, og til august vil selskabet have etableret et 'showroom' i København.
- Vi har været ude og få føling med kunderne og det danske marked, og det ser rigtig godt ud, siger Kenneth Nørgaard, der er udpeget som salgsansvarlig på det danske marked.
Millioner af venturekroner
Fornemmelsen for det danske marked og analyser, der peger i retning af, at Danmark på nordisk plan har størst vækstpotentiale, ligger bag beslutningen om nu at satse dansk.
Produktet i tasken er software til såkaldt Business Intelligence. Et program, der henter data fra virksomhedens forskellige systemer, giver ledelsen overblik og analysemuligheder.
Et par internationale venturefonde, Accel Partners og JVP, har fundet produktet så interessant, at de i december 2004 har skudt i omegnen af 70 millioner kroner i at få programmet bredt ud internationalt.
It-chefen giver modstand
Enkeltheden i programmet er ifølge Kenneth Nørgaard en af Qlikviews stærkeste sider.
Programmet kan håndtere at gå ned i hvilken som helst system, uanset om det hedder SAP, Oracle, Navision eller noget andet, og det kræver ikke det store i implementering. Faktisk vil slutbrugeren i mange tilfælde selv være i stand til at få det op at køre.
Og på den baggrund er de konkurrerende produkter heller ikke altid andre Business Intelligence systemer, mener Kenneth Nørgaard. Det er derimod avancerede løsninger i Excel, som virksomhederne har brugt store ressourcer på at lave.
- Konkurrenten er derfor mange gange it-chefen selv. Når vi præsenterer det her for dem, så tager vi alt det arbejde, de har lagt i det selv, væk på fem minutter. Så sidder de ofte og beskytter deres egne systemer, siger Kenneth Nørgaard.
International satsning
Qliktech blev stiftet i 1993 som et konsulentfirma i den svenske forskerpark Ideon i Lund. En af de første opgaver var at udvikle et værktøj til analyse af multidimensionelle data.
Opgaven førte til udvikling af en generel metode til at hente og kombinere data fra forskellige databaser. Metoden er patenteret i 1994 under varemærket AQL, der står for Associate Query Logic, og er kernen i Qlikview.
I dag har Qlikview mere end 90.000 brugere fordelt på 1.500 kunder i over 40 lande. På kundelisten står blandt andre internationale selskaber AstraZeneca, Pfizer, Top Flite, 3M og Campbell Soup.
Det svenske selskab har haft salgskontorer i et par år i Tyskland og USA. For nylig er Storbritannien og Finland også kommet med, og flere lande er på vej, oplyser Kenneth Nørgaard.