Artikel top billede

(Foto: (C) Sam Burt 2010 / Sam Burt)

To af de største udfordringer i it-sektoren frem til 2030

Klumme: Udover, at vi kommer til at savne rigtig mange medarbejdere inden for it-fagene i fremtiden, har vi også en anden udfordring. Kan virksomhederne fastholde deres eksisterende medarbejdere i fremtiden”, efter at måden, man arbejder på, har ændret sig?

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.

Efter at remote og hybrid arbejde er blevet mere almindeligt i en lang række it-virksomheder og lande globalt, så falder den sociale interaktion som vi normalt ser i de fleste virksomheder.

For det er svært at interagere, når man sidder hjemme, og mere eller mindre ”kun” arbejder hjemmefra og kommunikerer via video mødeapplikationer/internettet med sine kollegaer.

Man er reelt ikke ret meget fysisk sammen mere, så man kan interagerer sammen som sociale mennesker, hvor man både sparre og hygger sig sammen med sine kollegaer, hvilket tidligere altid har været en vigtig parameter for sammenholdet i de fleste virksomheder.

Risikoen

Den manglende interaktion/sammenhold kan give en række udfordringer ledelsesmæssigt og her er den største nok fastholdelsen af medarbejdere.

Hvor det sociale element og sammenvær i mange virksomheder været en af årsagerne til, at ens medarbejdere holdt sammen. Et godt og kollegialt sammenhold ofte sikre, at man følte sig godt tilpas hvor man er, samt man ved hvad man har og ikke hvad man evt. vil få, hvis man skiftede arbejdsplads. Alt dette, sammen med den mulige professionelle sparring, som man ofte kan få, så giver disse sociale interaktioner et positivt sammenhold.

Hvis man modsat sidder hjemme hele tiden, så opstår dette sammenhold ikke. Det manglende sammenhold betyder desværre ofte, at der mangler grundlæggende loyalitet over for den virksomhed, som man er ansat i, hvorfor vi ser medarbejdere reagerer mindre loyalt over for deres virksomheder, da de nu mere fokuserer på deres egen situation, end på om deres virksomhed har brug for dem.

For der er reelt ikke noget, der fastholder dem til virksomheden, ud over at de er ansat og de får en løn. Så hvis der kommer et bedre tilbud, så hopper man på dette, for ”man er jo sig selv nærmest”…

Så hvordan undgår virksomhederne en sådan reaktion fra sine medarbejdere i fremtiden, hvis der ikke er fokus på social interaktion?

Omkostningerne

Skal man undgå, at tabe for mange gode medarbejdere, samt at man løbende skal investere en masse penge i at oplære og videns overføre til nye medarbejdere, velvidende at meget vil gå tabt løbende, for får man al nødvendig viden med, når en eksisterende medarbejder forlader ens virksomhed?

Der er også ofte nedsat produktivitet i længere perioder, bare fordi man hele tiden har udskiftninger og nyansatte, som skal erstatte gode eksisterende medarbejdere, som ingen direkte loyalitet har over for virksomheden, for de har ikke fokuseret godt nok på fastholdelse og de sociale elementer/interaktionen i forbindelse med indførelsen af de nye arbejdsmodeller, som vi ser i dag i mange virksomheder.

For at imødekomme dette, så indfører nogle virksomheder en kombination af hjemmearbejdsdage og kontordage, men her skal man huske at sikre, at de medarbejdere som skal arbejde/interagerer sammen om bestemte opgaver også er sammen.

Dette er ofte ikke nok for de nyere generationer på arbejdsmarkedet, da de stiller væsentlige flere krav til deres arbejdspladser, end vi har set tidligere

Så der vil være behov for flere og mere samarbejds- og team- opbyggende aktiviteter, hvorfor man skal hele tiden skal huske at fokuserer på sådanne aktiviteter, som skal sikre at ens medarbejdere føler sig godt tilpas på deres arbejdsplads.

Så de budgetter, som man ellers ville bruge til at erstatte fratrådte medarbejdere, bør overføres til fastholdelse af eksisterende medarbejdere og eller man bør ser det under et … hvilket kan være svært, især i de virksomheder, som køre med opdelte budgetter, hvilket de fleste desværre gør…

Endelig vil de nye generationer gerne have mere indflydelse på deres egne opgaver, så det er også vigtigt, at man sikre, at de har indflydelse på deres egen hverdag.

De aktiviteter, som man planlægger i forbindelse med fastholdelse af dem, såsom tilbud om ekstra faglighed, samt træning og løbende videreuddannelse, for de nye generationer er utrolige videns- søgende og begærlige, så hvis man skal tilfredsstille dem, så skal det være en kombination af både sociale og videns givende aktiviteter, som virksomhederne skal tilbyde.

Konklusion

Det er altid svært at komme med en facitliste over aktiviteter, som kan fastholde medarbejdere, for her er ofte tale om individuelle forhold på de enkelte arbejdspladser og i forhold til de enkelte medarbejdergrupper, så derfor vil jeg ikke forsøge mig med at komme med direkte forslag til løsninger.

Men man bør som leder stikke fingeren i jorden og klart undersøge hvad ens medarbejdere søger/ønsker, samt hvad de savner, og for det ikke skal være løgn, så skal man huske at alt koster penge.

Men hvis man laver en overordnet kalkule på, hvad det koster at erstatte ens nuværende medarbejdere og oplærer nye, contra, hvad det koster at bruge budgetterne til at lave sociale og uddannelsesmæssige aktiviteter, så vil min påstand nok være, at det sidste er langt billigere end alternativet.

Grundlæggende kan man sige, at man som leder skal tænke sig godt om, før man begrænser budgetterne til sociale aktiviteter og videreuddannelse, for det kan komme til at koste dyrt, hvis ens medarbejdere forlader ens virksomhed, alene i nyansættelsesforløbet af en kommende medarbejder, samt i optræning af vedkommende, samt intern tid og erfaringsopbygning…

Det bliver ikke lettere i fremtiden

Man er dog også nok nødt til at indrømme, at det ikke bliver lettere i fremtiden.

En ting er ordentlige ansættelsesforhold, noget andet er fastholdelse af de medarbejdere, som man ansætter, samt hvordan man generelt skal have fokus på en lang række andre ting end bare performance.

For man skal sikre, at hver eneste medarbejder føler sig godt tilpas og værdsat, hvis man ønsker at fastholde de yngre generationer i ens virksomhed i længden, samt man ønsker loyalitet fra ens medarbejdere.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.