Hvis der er tale om familieværdier, så kommer de fra en særdeles dysfunktionel familie.
Sådan lyder blot en af de hårdhændede analyser, som især amerikanske tech-kommentatorer nu skriver.
For som kommentatoren Beth Kowitt gjorde det klart i en klumme hos Bloomberg, så signalerer de seneste 8.000 fyringer hos Salesforce ikke ligefrem familie og familiefølelse.
Det er eller noget, som stifter Marc Benioff har været glad for at fremhæve ved næsten enhver lejlighed.
Benioff står dog langt fra alene. Hverken med fyringerne eller de efterhånden lidt flove floskler.
For siden årsskiftet har kendte firmaer som Google, Microsoft, IBM, LinkedIn, Github, eBay, Yahoo, Dell, SAP og flere til lagt op til at fyre mere end 250.000 ansatte.
Det gør de, selv om de stadig tjener massevis af penge. Sådan er det, for aktionærerne forlanger handling - en næsten hvilken som helst handling - når markedet står i stampe.
Det gør selvfølgelig ondt at sige farvel til så mange folk. Måske især på selvfølelsen.
Men måske er det blot tyngdekraften, som nu også ser ud til at gælde for de gigantiske tech-virksomheder? Sandsynligvis slet ikke i samme grad som vi andre dødelige, men nok til at Silicon Valley har fået nogle ridser i den ellers usædvanlige blanke lak.
Det er interessant. Og samtidig også vigtigt.
For Silicon Valleys arbejdsformer, organisering og ledelsesmantraer har på godt og ondt inspireret – og ofte dikteret – resten af forretningsverdenen. Især de seneste år:
Vi skulle hurtigst muligt arbejde mere remote, mødes over Teams og Zoom, skifte hele forretningen til clouden i morgen, registrere flere oplysninger for en mere personlig service og have flere flere flere ansatte som brugte mere mere mere teknologi.
For, som Silicon Valley-folkene sagde, ”Bare se på os, vi tager vores egen medicin, og her går det fantastisk.”
Det gjorde det. Og det gør det stort set stadig.
Men i kølvandet på det vilde ansættelsesboom og efterfølgende fyringer, er der anledning til at tage et kritisk kig på de seneste par år.
For virker hjemmearbejde, fjernmøder og alt det andet på langt sig? Og i en dansk sammenhæng?
Og hvilke af de hypede og polerede produkter og services kan i øvrigt reelt stå på egne ben hvis ikke de finansieres af virksomhedernes gigantiske Joakim von And-pengetanke fyldt med penge fra cloud, licenser eller reklamer?
De historier om dyre forfængelighedsprojekter, der nu pibler frem fra blandt denne ex-Googler tegner i hvert fald ikke et kønt billede.
Men mindst lige så vigtigt er den konstatering som techambassadør Anne Marie Engtoft Larsen kom med for nyligt i Computerworlds spalter.
Her slog hun fast at: "Med recession og afmatning i markedet kommer den øgede ansvarlighed hos tech-giganterne på prøve.”
Vi andre kan kun håbe på, at de består den prøve.