Det Los Angeles baserede internet-marketingsfirma, Intermix Media, bliver sagsøgt af staten New York for 11,3 milliarder danske kroner for at have installeret spyware og adware på sine kunders computere.
Virksomheden tilbyder eksempelvis screensavers, spil og cursorer, men de informerer ikke kunderne om, at de små gratis programmer også indeholder spyware og adware.
Små programmer, der kreerer popup-vinduer eller viderestiller en web-browser til en anden hjemmeside, end den browseren oprindeligt var blevet bedt om.
Intermix Media har udsendt en pressemeddelelse, hvor firmaet tager afstand fra spyware og adware og siger, at det ikke er noget firmaet længere beskæftiger sig med.
Søgsmålet kommer efter seks måneders efterforskning, hvor der blandt andet er blevet brugt "under cover"-computere.
Computerne blev sat til at downloade software fra Intermix Media for at undersøge, hvad den indeholdte, og hvor meget virksomheden oplyste om indholdet.
Ifølge søgsmålet ejer Intermix Media mere end 40 hjemmesider, hvor der tilbydes gratis software, og hvor man tilsyneladende får spyware og adware med i købet.