Kunderne strømmer væk fra mobilselskabet Sonofon, der sidste år blev hårdt presset af de lave priser på det danske mobilmarked.
I første kvartal af 2005 mistede Sonofon totalt 54.000 kunder, så selskabet nu har 1.232.000 kunder tilbage. Hertil kommer, at Sonofon lægger netværk til yderligere knap 200.000 mobilkunder hos andre selskaber.
Dermed er Sonofon fortsat større end det fusionerede Telia-Orange, men det kaster ikke mange penge af sig.
Kvartalsoverskuddet blev på beskedne to millioner kroner, og priskrigen fortsætter med at tage hårdt på Sonofon, hvor direktørerne sidste år røg ind og ud af svingdøren.
Lav udskiftning
Mens der ledes efter en ny dansk topchef, står norske Jan Edvard Thygesen i spidsen, og han ser optimistisk på Sonofons første kvartal på trods af kundetabet.
- Det er først og fremmest taletidskunder, og det er vel en konsekvens af et lidt for aggressivt salg af startpakker i 2004, siger han.
Han peger på, at der er en historisk lav udskiftning blandt de kunder, som betaler for mobilforbruget efter regning.
Ligefrem glad for første kvartals resultat er han dog ikke, selvom omsætningen i forhold til samme kvartal året før steg en smule til knap 1,1 milliard kroner.
- Jeg tror hellere, jeg vil sige det sådan, at vi anser det første skridt på vejen mod over tid at skabe bedre resultater i selskabet, siger Jan Edvard Thygesen.
Stabilisering
En af mobilbranchens væsentligste indikatorer er omsætningen per kunde per måned, også kaldet ARPU, og den er nu under 200 kroner hos Sonofon.
- Hvis du ser gennem kvartalerne i 2004, så var der et fald, og den grundlæggende årsag var, at prispunktet i første kvartal var for højt, så vi gennem 2004 måtte justere prisen. I første kvartal 2005 er det stabiliseret på det rigtige prisniveau for Sonofon, fortæller Jan Edvard Thygesen.
Sonofon er stadig på udkig efter den rette person til at stå permanent i spidsen for selskabet, men vil ikke oplyse, hvor langt man er i processen.
Ingen fyringsplaner
Og trods de hårde tider understreger Jan Edvard Thygesen, at der ikke i øjeblikket er planer om en ny fyringsrunde, som den der fandt sted sidste år.
- Det er altid sådan, at vi forsøger at effektivisere virksomheden, men det er vigtigt for os at forsøge at gøre det uden afskedigelser, siger han.
Sonofon har i øvrigt ændret regnskabsprincipper, så det nu er svært at sammenligne med tidligere tal. I den anledning er sidste års underskud på 324 millioner kroner skrumpet til godt 200 millioner kroner.