For at få en bid af markedet for IP-telefoni har Datametrix Danmark for nylig ansat seks medarbejdere, der er stærke i Ciscos IP-teknologi, og flere ansættelser er på vej.
Det er en udvidelse for Datametrix på det danske marked, hvor virksomheden tidligere har drevet forretning inden for almindelig telefoni i 10 år.
? For tre år siden begyndte vi også at beskæftige os med IP-telefoni, og det er blevet besluttet i koncernen, at vi skal have den samme leverandør i såvel Norge, Sverige og Danmark, siger Paul Sørensen, Datametrix' danske landechef.
Datametrix skiftede i efteråret 2004 til Cisco som leverandør, fordi det var en succes på det norske IP-marked, og ifølge Paul Sørensen kan virksomheden mærke en øget interesse og efterspørgsel på det danske marked.
Derfor vil Datametrix satse endnu mere intensivt på IP-baserede løsninger.
De første seks nyansættelser har været en produktchef, en salgschef, en sælger, to teknikere og en sekretær.
? Virksomheden er tung på teknikersiden, men vi har brug for yderligere tre teknikere, og dem satser vi på at have ansat inden for de næste tre måneder. Vi vil gerne kunne løse alle opgaver selv, siger Paul Sørensen.
I Danmark dominerer TDC markedet for IP-telefoni til erhvervslivet, men det er ikke tilfældet i eksempelvis Norge, hvor det i højere grad er mindre IT-leverandører, der har trukket væksten og udviklingen ifølge Datametrix.
? Hvis man kigger på den norske model, så giver det forhåbning om, at der også er plads til flere og mindre leverandører herhjemme, siger Paul Sørensen.
Datametrix med knapt 150 ansatte i norden har hovedkontor i Oslo. Koncernen, der er 100 procent ejet af Tele2, har i 2004 budgetteret med en omsætning på omkring 320 millioner danske kroner og forventer i 2005 i omegnen af 450 millioner.