Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
COVID-19 ændrede på et splitsekund vores verden og hverdag. Et hidtil uset antal lande lukkede ned, og milliarder af mennesker over hele kloden måtte flytte både arbejdsplads og fritidsaktiviteter hjem i stuerne for at undgå al unødvendig social aktivitet.
Men hvordan påvirkede coronakrisen vores internetforbrug og digitale vaner, da den fysiske verden pludselig rykkede online? Det har Ericsson ConsumerLab kigget nærmere på i en ny global undersøgelse foretaget blandt 11.500 forbrugere.
Ifølge rapporten øgede ni ud af ti forbrugere deres internetaktiviteter under coronakrisen. I gennemsnit steg vores daglige onlinetid i hjemmet via bredbånd med 2,5 time, mens opkobling via 4G-mobilnetværket steg med 1 time.
“Hvis muligheden for at arbejde hjemmefra før var et gode, blev det under krisen til et krav, og aldrig har vi været så afhængige af at kunne komme online for at arbejde, studere og opretholde et socialt liv. Det har medført et skift i vores internettrafik og viser, at både mobile og faste netværk i stigende grad spiller en vigtig rolle ift. kritisk national infrastruktur,” siger Niclas Backlund, der er chef for Ericsson i Danmark.
E-læring og videoopkald i vækst
De hurtigst voksende app-kategorier er bl.a. relateret til onlineuddannelse, videomøder og velværdsydelser. Brugen af uddannelsesapplikationer som fx Google Classroom er steget med hele 282 pct., og ifølge tre ud af fire forældre har disse været afgørende for, at deres børn har kunne fortsætte deres skolegang hjemmefra.
I USA mener seks ud af ti samtidig, at videomøder helt vil erstatte fysiske møder, og lige så mange vurderer, at onlinekonsultationer hos lægen vil erstatte de fysiske.
Hurtige forbindelser skal få os gennem fremtidige kriser
På trods af det øgede pres på netværkene oplevede 74 pct. af respondenterne, at deres mobile netværk levede op til deres forventninger. Dog svarer 63 pct., at 5G havde været en fordel for deres netværksforbindelse under coronakrisen.
Mens 5G-udbredelsen er aftaget i nogle markeder som følge af pandemien, accelererer behovet og brugen i andre markeder. Det får Ericsson til at hæve sin forventning til det samlede antal 5G-abonnementer ved udgangen af 2020 fra 100 til 190 mio. I Danmark forventer TDC at aktivere Ericssons 5G-netværk ved udgangen af 2020.