Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Huawei er hårdt ramt på smartphone-salget - som iøvrigt de fleste andre mobilproducenter også er - men ganske bemærkelsesværdigt har producenten øget sit salg i wearables-kategorien.
Alene på smartwatches er salget gået fra 1,2 millioner enheder i første kvartal af 2019 til 2,6 millioner enheder i første kvartal af 2020. Det svarer til en stigning på hele 118,5 procent.
Tallene stammer fra en ny rapport om det globale salg af wearables fra analysevirksomheden IDC (International Data Corporation).
Nummer to i verden
Ifølge rapporten har Huawei dermed indtaget andenpladsen over de bedst sælgende smartwatchproducenter i verden (nummer et er Apple).
IDC-rapporten peger på, at Huawei formår at vokse takket være en stærk online tilstedeværelse og et tæt samarbejde med detailhandlen. Udover at øge salget på det kinesiske hjemmemarked, har Huawei også oplevet fremgang i Europa, Latinamerika og på andre asiatiske markeder.
De konkrete salgstal for det danske marked findes ikke i IDC-rapporten. Men ifølge analyseinstituttet GfK er Huaweis salg af smartwatches steget med 160 procent i Danmark i samme periode og overgår dermed den procentvise stigning på globalt plan.
Det seneste skud på stammen fra Huaweis smartwatch-serie er Watch GT2e, som du kan læse vores anmeldelse af herunder: