Af Aksel Brinck, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Næsten to ud af tre danskere (62 procent) benytter sig allerede af en eller flere streamingtjenester til film og tv. I gennemsnit anvender danskerne 2,3 tjenester til film og tv – de 18-39 årige er helt oppe på 3,5. Ikke så overraskende er danskerne særlig glade for DR’s gratis tilbud. Vi betaler kun for 1,7 tjenester pr. husstand. Det viser en undersøgelse foretaget af YouGov.
Flere udenlandske tech-giganter lancerede nye streamingtjenester i 2018 og 2019, og til sommer vil Disney også forsøge at gøre krav på en del af nordboernes underholdningsbudget med streamingtjenesten Disney+.
Netflix sidder imidlertid tungt på streamingmarkedet for film og tv sammen med de nationale tv-stationer. I Norge anvender 48 procent af befolkningen Netflix, mens markedsandelen i Finland er noget lavere (29 procent). HBO Nordic er næststørst i Norden og Viaplay i Skandinavien.
DRTV er gratis og populært
Om danskerne kan finde budget til flere streamingservices, eller om kampen om danskernes underholdningsbudget bliver hårdere de næste par år vil tiden vise. De nyeste streamingservices inden for film og TV bliver endnu kun brugt af en meget lille andel af danskerne (2procent-7procent).
At DRTV’s tjenester er særlig populære skyldes blandt andet, at de allerede er betalt gennem licensen. DRTV har herhjemme den største andel af brugere (48 procent). Betalingstjenesten Netflix ligger dog ikke langt fra DRTV – 42 procent anvender Netflix.
Danskerne har i stigende grad taget Tv2 Play til sig, og Tv2 Play har fået 8 procent flere brugere det seneste år – fra 20 procent til 28procent i dag. Unge på 18-29 år er overrepræsenterede blandt Tv2 Plays brugere (30 procent mod 20 procent i den generelle befolkning) samt nordjyder (16 procent mod 10 procent i den generelle befolkning), viser YoGovs undersøgelse.
Apple og Amazon i bunden
På fjerde- og femtepladsen i Danmark ligger Viaplay med 21 procent og HBO Nordic med 14 procent. De nye streamingtjenester Dplay (7 procent), Apple TV+ (2 procent) og Amazon Prime (2 procent) har kun fat i en lille andel af streamingbrugerne.
Undersøgelsen er baseret på interview med 1000 repræsentativt udvalgte personer i alderen fra 18 år og op i YouGov-panelet i perioden 7.-8. februar samt på data fra YouGov BrandIndex, som er en daglig tracking af danskernes opfattelse af mere end 350 brands.