Et stigende antal danske virksomheder vælger at bruge diverse værktøjer for at optimere deres online-annoncering og salg.
Det er ikke længere nok kun at benytte sig af bannerreklamer, og der er ikke en automatisk sammenhæng mellem online-annoncering og online-salg.
? Internettet er markant stigende salgskanal for annoncører, og virksomheder bruger fortsat flere ressourcer på online-annoncering, siger Simon Goldschmidt, der er direktør for Tradedoubler, der specialiserer sig i online markedsføring og salgsløsninger.
Selskabet har oplevet en vækst på omkring 50 procent i 2004, hvilket Goldschmidt tilskriver netop den store fokus på at optimere net-annonceringen.
Generelt billede
FDIH (Foreningen for Dansk Internethandel) nikker genkendende til opfattelsen af, at der bliver fokuseret meget på optimeringen af online-markedsføring.
? Vi har ikke selv udarbejdet en analyse, men når vi taler med vores medlemmer, så tyder meget på en tendens til, at stadig flere vælger at annoncere online, og de vil selvfølgelig have det størst mulige udbytte. Virksomhederne tænker bredere, end det har været tilfældet før, siger Morten Kamper, direktør i FDIH
Morten Kamper skyder på at den del af virksomheders annoncebudget, der bliver brugt online, vil være cirka seks procent inden udgangen af 2005.
Flere og flere virksomheder nøjes ikke længere med at satse på enten online eller offline annoncering. De vælger at brede sig til flere medier i håb om at nå ud til flere potentielle kunder.
Ifølge Morten Kamper skyldes stigningen i online-annoncering blandt andet, at det er nemmere at måle på resultaterne, og at det derfor også bliver nemmere at målrette og optimere annonceringen.
? Der skal ikke herske nogen tvivl om, at det er vanskeligt at sikre en ordentlig markedsføring. Der er ikke sikkert, at de kunder der starter på en hjemmeside med det formål at købe noget faktisk gør det og omvendt, siger Morten Kamper.
Nødvendig tilpasning
Simon Goldschmidt mener, at det er nødvendigt at være villig til løbende at ændre strategi, og at det giver et online-medie en større mulighed for.
? Online-markedsføring kræver, at virksomheden er i stand til at reagere hurtigt og ændre eksempelvis priser og tilbud. Den skal hurtigt kunne rette ind efter, hvad der generer salg lige nu, siger Simon Goldschmidt.
Kombinationen af forskellige værktøjer som bannere, datamining og søgeordsoptimering giver ifølge Simon Goldschmidt virksomheder den bedste mulighed for at optimere deres online-markedsføring.