Af Lars Bennetzen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Videomøder og onlinearbejde er blevet en del af hverdagen for en stor del af danskerne, og for mange var det en stor omvæltning at skulle vænne sig til at arbejde hjemmefra. Men det er en virkelighed som vi kommer til at vænne os til, og det var en udvikling, der allerede var i gang, før pandemien ramte os.
”I dag er videomøder vigtigere for os alle end nogensinde før, men det er ikke helt nyt. Faktisk var vi godt i gang med at etablere videoløsninger, og -strategier før corona. Alt det vi forventede før pandemien, er blevet en realitet – bare langt hurtigere,” siger Sune Green, Senior Key Account Manager med ansvar for video collaboration i Logitech i Danmark.
Men selv for en erfaren virksomhed som Logitech, som udvikler og sælger videoløsninger til både virksomheder og private, kom det som en overraskelse, hvor hurtigt det gik at tage online- og videoløsninger til sig.
Troede ikke på det
”Da vi snakkede om at videomøder og -konferencer ville blive en langt større del af vores hverdag, troede jeg ikke på det. Jeg tænkte, at der ikke var mange virksomhedsledere, som ville synes, det var en god idé at lade folk arbejde hjemmefra,” mindes Sune Green.
Men Corona skubbede processen i gang, og pludselig gik det op for alle, at der var mange fordele ved hjemmearbejdspladserne, lige fra sparet transport til mindre brug af brændstof og større fleksibilitet i hverdagen for alle.
”De virksomhedsledere, der har ansvar for teams, har også lært, at det sagtens kan lade sig gøre at køre en afdeling med folk hjemme, og at det faktisk i mange tilfælde kan være mere effektivt,” pointerer Sune Green.
Værktøjerne har udviklet sig
En af årsagerne til at online-arbejde har kunnet lade sig gøre, er, at de værktøjer, der bruges, har udviklet sig markant under pandemien.
Blandt andet er det blevet muligt at arbejde i mindre grupper i værktøjer som Teams, Zoom og Google Hangout, og det mener Sune Green har været en nødvendighed, for ikke alle har brug for at læse eller se alt, hvad der sker i en afdeling.
”Samtidig betyder det, at folk kan sende eller svare på beskeder, når det passer, også om aftenen eller tidligt om morgenen,” fortæller Sune Green, men minder også om, at det faktisk har indbygget en vis risiko.
”Folk har en tendens til at arbejde for meget, og glemme at slukke for notifikationer og svare også, når de har fri eller ferie, og her skal virksomhederne huske, at de skal indføre strategier og regler. der gør, at folk ikke arbejder altid og hele tiden – de har brug for at holde fri.”
Men Sune Green er ikke i tvivl om, at vi kommer til at arbejde langt mere hjemmefra, end vi har set før. Men samtidig mener han ikke, at de fysiske arbejdspladser vil forsvinde, for de fleste af os har brug for det sociale og at have muligheden for kommer ind på kontoret fra tid til anden.
”Der er ingen tvivl om, at kontorerne vil blive ved med at være der. Der er ikke ret mange, som kun vil være hjemme. Så arbejdsgiverne skal blive ved med at sikre, at der er et kontor, som giver folk den base de har brug for,” mener Sune Green.
Vær fleksibel over for medarbejderne
Derfor pointerer han også, at det er yderst vigtigt, virksomhederne husker at være åbne og fleksible. Både når det kommer til etablering af hjemmekontoret og til at lade folk arbejde hjemme og på kontoret.
”De skal naturligvis huske at overholde arbejdsmiljøloven og give dem mulighed for at vælge den hardware, der passer dem bedst – for eksempel fra et udvalg. Men det er vigtigt at folk selv kan vælge,” siger Sune Green og slutter:
”Når det så kommer til valget af videoløsninger, så skal virksomhederne huske at vælge løsninger, der ikke låser dem fast. Her er fleksibiliteten også vigtig, for pludselig skal der måske skiftes platform, og så er det vigtigt, at hardwaren følger med.”