Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Mails til de forkerte modtagere kan få store konsekvenser

Det er ikke kun pinligt at få sendt forkerte mails ud eller vedhæfte forkerte filer. Det kan ligefremt være dyrt. Undersøgelser viser, at kunder ofte dropper virksomheder som følge af disse menneskelige fejl.

Af Lars Bennetzen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Det er helt almindeligt at lave fejl, når der sendes e-mails ud, men visse fejl er bare dyrere end andre.

En undersøgelse foretaget af Tessian i Storbritannien viser, at 46 procent af alle virksomhedsansatte har sendt vedhæftede filer til forkerte modtagere, og at 18 procent efterfølgende har mistet kunder på grund af de forkerte vedhæftede filer.

Det kan virke voldsomt, at folk reagerer så kraftigt, men det er ikke ukendt heller ikke i Danmark. It-journalist og teknologi-kritiker Anders Kjærulff fortæller til AOD PRO, at han har oplevet det på egen krop.

”I 1999 var jeg executive content manager hos TVropa, Zentropas premature-bud på en internet-tv-station, og jeg kom til at sende et nyhedsbrev ud, hvor jeg fik sat modtagerne i cc i stedet for bcc, og det kostede goodwill og troværdighed. Folk blev virkelig rasende over det,” mindes Anders Kjærulff.

Undersøgelsen fra Tessian viser, at 53 procent af undersøgelsens deltagere har sendt en mail med en forkert vedhæftet film, og her kommer problemet, for i 29 procent af tilfældene indeholdt filerne klientinformation, og 26 procent indeholdt konfidentiel information.

Mænd laver flest fejl

Samtidig viser undersøgelsen, at mænd laver denne fejl oftere end kvinder.

Som følge fejl har 17 procent af virksomhederne oplevet, at de har måtte stå på mål for søgsmål, og 23 procent af medarbejderne har oplevet disciplinære konsekvenser. 13 procent har endda mistet jobbet.

Fejl kan være svære at undgå, men det er nødvendigt at reagere hurtigt og at inddæmme fejlen.

”Det bedste råd, jeg kan give, er at sige undskyld med det samme, og så gøre sit ypperste for at begrænse skadernes omfang. Og husk, at kundernes privatliv kan betyde mere for dem, end det gør for dig,” råder Anders Kjærulff.

Ed Bishop, medstifter og CEO hos Tessian, er enig. Han forklarer, at man jo ikke kan beskytte sig mod noget, man ikke kan se. Så derfor er det nødvendigt at fortælle, når fejl sker, så folk, der eventuelt har fået deres data lækket, har en mulighed for at beskytte sig selv efterfølgende.