Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Guide: Sådan får du mest ud af Google Drev

Begrebet “skyen” kan være forvirrende, hvis ikke du er bekendt med begrebet, men det er faktisk bare en måde at referere til, hvordan man kan gemme filer online. Du vil måske gerne have en kopi af vigtige filer online som backup eller, du vil gerne kunne tilgå dine filer fra enhver computer, der er forbundet til internettet. At gemme filer i skyen gør dem også nemmere at dele.

Af Mette Eklund, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Der er adskillige skytjenester at vælge imellem, men en af de måske mest kendte er Google Drev. Du kan bruge den på flere måder, og den første er at bruge din webbrowser til at se, skabe og redigere filer online.

Det er dog måske mere brugbart at downloade softwaren – ved navn “Backup og synkronisering“ – da den gør dig i stand til at udvælge en mappe på din computers harddisk, som vil blive synkroniseret med Google Drev online, og du kan synkronisere med flere computere, så de samme filer altid er tilgængelige overalt.

1 Opret en konto

Gå til https://drive.google.com, og klik på “Gå til Google Drev.” Hvis du allerede har en Google-konto, kan du starte med at logge ind og bruge Google Drev, men hvis ikke, så klik på “Opret en konto” for at komme i gang. Du bliver guidet gennem processen ved at vælge en e-mailadresse til Gmail og sikre den med et password.

2 Hent Backup og Synkronisering

Når du er logget ind i Google Drev, så kig i nederste venstre hjørne og klik på knappen ved navn “Hent Backup og Synkronisering til Windows.” Du bliver ført videre til download-siden, hvor du skal klikke på “Download”-knappen i “Privat”-sektio-nen på siden. Gem filen og gå igennem installationen. Start programmet, og du bliver bedt om at logge ind i din Google-konto.

3 Konfigurer Backup og synkronisering

Vælg hvilke foldere, du gerne vil have synkroniseret mellem din computer og Google Drev. Backup og Synkronisering vælger automatisk dit skrivebord, Dokumenter og Billed-folderne, men du kan fravælge disse. Du kan også tilføje flere foldere med “Vælg Mappe” -knappen [Billede A]. Der er ingen begrænsning på antallet af mapper, du kan synkronisere, andet end den pladsmængde, du har til rådighed.

Billede A

4 Fil- og billed-muligheder

Som udgangspunkt bliver alle dine filer i de udvalgte mapper gemt i skyen, men du kan ændre dette med “Skift”-knappen. Du kan vælge kun at tage backup af billedfiler i disse foldere eller klikke på “Avancerede indstillinger” for at specificere de billedtyper, du vil ignorere.

For at undgå at bruge al din plads på fotos og videoer, kan du vælge at sænke deres kvalitet til “Høj kvalitet” i stedet for “Original kvalitet”. Klik på sidstnævnte, der er markeret i blåt i teksten “Uploader billeder og videoer i original kvalitet”.

5 Dine Google Drive-mapper

Tryk på “Næste”, og du bliver bedt om at vælge en mappe på din harddisk, hvor Google Drev-filerne kan gemmes. Enhver fil eller mappe, du tilføjer til denne mappe, bliver automatisk sendt til Google Drev online, og enhver fil, du skaber online – eller som bliver synkroniseret fra andre computere eller enheder såsom mobiler og tablets – bliver synkroniseret til denne folder.

6 Naviger i filerne online

Du kan nu fortsætte med at skabe og redigere filer på din computer, som du plejer, og enhver fil, du placerer i din Google Drev-mappe, bliver synkroniseret til skyen. Mange typer filer kan ses og endda redigeres online. Besøg Google Drive i en webbrowser, og du kan navigere rundt i dine filer. Dobbeltklik på en fil for at åbne den, eller højreklik for at vælge en online-app, der kan bruges til at redigere filen [Billed B].

Billede B

7 Del filer med andre

En af de gode ting ved Google Drev er, at den gør dig i stand til nemt at dele filer med venner og familie. På Goo-gle Drevs hjemmeside eller på din computer kan du højreklikke på en fil eller mappe og vælge “Del”-muligheden (i “Google Drive”-undermenuen på din computer) før du indtaster nogens e-mailadresse. Du kan også tilføje en note, der kan inkluderes i den e-mail, der bliver sendt ud.

Dyk ned i google Drev

1. Backup og Synkroniserings-indstillinger

Vælg hvilke foldere, der skal synkroniseres eller backup hele din computer.

2. Lokal Google Drive-mappe

Indholdet af de mapper, du specificerer, synkroniserer mellem din pc og skyen.

3. Web-genveje

Genveje til den web-baserede version af Google Drev, såvel som Google Photos og din lokale Drive-mappe.

4. Tilgængelig plads

Der er en øvre grænse for lagerplads, som du må holde dig til. Her kan du se, hvor meget plads du har brugt.

5. Synkroniser opdateringer

Hold øje med din synkroniseringsaktivitet. Hvor lang tid synkronisering tager afhænger af størrelse og forbindelseshastighed.

6. Backup og synkronisering

For at synkronisere filer mellem din pc og Google Drev, skal denne app køre i baggrunden.

8 Avancerede delingsmuligheder

Som udgangspunk kan folk redigere i de filer, du deler med dem, men dette kan ændres. Når du har valgt “Del”-muligheden, så indtast vedkommendes e-mailadresse og klik på knappen til højre, før du bestemmer, om de skal kunne se, redigere eller kommentere filen [Billede C]. Du kan også klikke på “Avanceret”-linket for at se andre muligheder, såsom at gøre filer offentligt tilgængelig online.

Billede C

9 rediger filer online

Google har en lang række onlineværktøjer til at skabe og redigere filer – inklusiv tekstbehandling og regneark. Takket være disse, kan du redigere filer online uden at skulle downloade dem og åbne dem i et specifikt program. På trods af, at de er onlineværktøjer, er der overraskende mange funktioner i dem, og du vil højst sandsynligt kunne opdage, at du kan gøre stort set alt det, du kan forvente.

10 Få mere plads

Du får 15 GB gratis plads med Google Drev, men når tiden kommer til, at du vil have mere, skal du betale for det. Du kan opgradere din lagerplads ved at klikke på “Opgrader”-linket i Backup og Synkronisering eller i Google Drive online. Du kan vælge, hvor meget plads du vil have og forskellige betalings-planer.