Dating-firma scorer på net-flirtere

Freeway, der står bag dating-sitet Dating.dk, tjener gode penge på danskernes flirt på nettet og har fuld gang i opbygningen af et større net-konsortium. Selskabet investerer lystigt og holder fortsat øjnene åbne efter nye investeringsmuligheder på internettet efter et år med fire millioner kroner i overskud.

Dating-firmaet Freeway, der står bag Dating.dk, hjælper ikke bare danskere til at score på nettet. Selskabet scorer også selv.

I seneste regnskab er overskuddet før skat forbedret med mere end en tredjedel, og virksomheden har forgrenet sig betragteligt.

På opkøbssiden har Freeway været særdeles aktiv med at købe sig ind i mindre nye skud på internettet.

- Vi vil gerne udvide forretningen og dække nogle flere områder, siger Morten Wagner, der er én af Freeways tre stiftere.

I 2004 er der således investeret i IP-telefoniselskabet Telefin, det elektroniske modemarked Trendsales, teenage dating-sitet Arto og gå-i-byen-sitet Danmarkbynight.

Og så er dvd-udlejningsselskabet DVDzone fusioneret ind i konkurrenten Digitarian. Dating.co.uk er etableret i England, og Freeway har købt sig ind i natklubber, hvor der afvikles Dating.dk-arrangementer.

Dating.dk er motoren

Freeway har i seneste regnskab forbedret resultatet før skat fra 4,2 millioner kroner i 2003 til 5,7 millioner kroner i 2004.

Hvor stor omsætningen er, ønsker selskabet ikke at oplyse. Men bruttofortjenesten er steget knap 50 procent til nu 13,9 millioner kroner.

Det er, trods de efterhånden meget vidtforgrenede aktiviteter i selskabet, stadig Dating.dk, der trækker læsset, oplyser Morten Wagner.

Freeway Aps Årsregnskab
Millioner kroner20042003
Bruttofortjeneste13,99,3
Resultat før finansielle poster5,12,7
Resultat før skat 5,74,2
Resultat4,03,0
Egenkapital4,20,2
Antal ansatte157
Forskellen fra 2003 til 2004 er primært, at Dating.dk er blevet bedre til at tjene penge med bedre features på sitet. Men også at de 50-årige og opefter er kommet mere med.

Og så har den yngre målgruppe fra 15 til 24 mere indstillet sig på, at det er ok at betale for at få adgang til en service på nettet.

Køber dedikerede kræfter

Sidstnævnte målgruppe har Freeway for alvor fået fat i med køb af en ejerandel på over 50 procent af ungdomsportalen Arto.dk.

Sitet har i dag fire gange flere besøgende end Dating.dk, men kan altså ikke måle sig med hensyn til indtjening.

Freeways hastige forgrening kunne nok vække bekymring hos flere for, at selskabet gaber over for meget, men ikke hos Morten Wagner.

Og forklaringen er den opskrift, som Freeway arbejder efter.

- Det er netop derfor, at vi køber halvdelen af et eksisterende firma. Så er der nogle dedikerede folk, der brænder for det og arbejder videre med det, siger Morten Wagner.

Flere skud i vente

Han forventer, at Freeway i 2005 kommer i nærheden af at fordoble overskuddet for 2004.

- Men det afhænger selvfølgelig af, om vi investerer i et eller andet vildt i løbet af året, siger Morten Wagner.

'Et eller andet vildt' kunne ifølge Morten Wagner være en markedsføringskampagne for dating-sitet i England, endnu et nyt site eller noget andet.

Selv så han meget gerne, at Freeway for eksempel selv var i stand til at afvikle overtakserede SMS'er.

- Det er, som med de andre investeringer, et område, der hænger godt sammen med vores øvrige forretningsområder, siger Morten Wagner.

Der går ikke en uge uden, at Freeway får et projekt præsenteret med en forespørgsel om, om Dating.dk-stifterne vil investere i det, oplyser Morten Wagner.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere


Vejen til skyen

Få indsigt i, hvordan overgangen til en samlet cloud-platform har styrket virksomhedens agilitet, fjernet datasiloer og leveret realtidsdata for bedre beslutningstagning.

04. december 2024 | Læs mere