Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Der er lys forude når det gælder indtjening på de digitale musikplatforme. Rigtig mange lyttere er hoppet på streamingtjenesterne. Stigningen afspejles ikke blot på det danske marked, hvor streaming i 2018 stod for 91,2% af den totale omsætning på 582 mio. kroner, men også i USA, hvor digitale musiktjenester i 2018 udgjorde 74,8% af den totale omsætning i den amerikanske musikindustri.
Det er noget af en udvikling, hvis man sammenligner med tallene for 2009, hvor digitale tjenester udgjorde blot 23% af den samlede omsætning i den danske musikbranche.
Download er død
Hvis man kigger mere detaljeret på tallene fra digitale tjenester kommer et nyt mønster til overfladen, for ud af de 91,2% som digitale tjenester udgjorde af den samlede omsætning i 2018, kommer hele 87,6% fra streamingtjenester og blot 3,6% fra downloads. Det står i modsætning til 2014, hvor downloads stod for 15,8% af den samlede omsætning, og streaming udgjorde 58,5%.
“Danskerne downloader ikke musik mere. I dag køber vi adgang via streamingtjenester, så vi har nem og hurtig adgang til lige præcis det musiknummer vi ønsker, fra lige præcis det device vi ønsker. Og samtidig slipper vi for at musikken optager al lagringspladsen på vores device,” slutter Mette Lundberg.
Også i USA afspejles denne tendens, hvor den procentvise andel af downloads er faldet fra at udgøre 42% af den totale omsætning i 2013, til blot 10,6% i 2018. Det står i modsætning til salget af online abonnementer, som steg med 42% i 2018. Rundt regnet svarer det til, at der hver måned kom 1 mio. nye abonnenter på diverse online tjenester i USA.