En softwarefejl på et anlæg på Storebæltsbroen kunne have ledt til en sammenstødsulykke, da det mobile autoværn pludselig ledte kørslen i højre side ind mod trafikken i venstre side af kørebanen.
Storebæltsbroen er udstyret med et mobilt autoværn, der hurtigt kan sende trafikken i den modsatte vejbane, når der eksempelvis er vejarbejde eller ulykker på broen.
Det skriver TV2 Øst.
Når det sker bliver den ensrettede trafik mod både vest og øst til én dobbeltrettet vejbane.
Bilisten Morten Nikolajsen var onsdag klokken 13.20 på vej mod Sjælland. Efter han passerede Sprogø, nåede han til borens mobile autoværn, der spærrede vejen for ham.
Han stoppede op, men endte alligevel med at følge vejens forløb, mod den modsatte vejbane.
Men her var trafikken ikke blevet stømlignet, og Morten Nikolajsen var nu på vej direkte mod de modkørende bilister, der kom med mortorvejs-fart.
Der skete heldigvis ikke noget med Morten Nikolajsen eller andre bilister, og Sund & Bælt har indlets en undersøgelse af hændelsen.
Ifølge Sund & Bælts foreløbige undersøgelser opstod hændelsen på baggrund af en fejl i det såkaldte SRO-anlæg (Styring, Regulering og Overvågning) på broen, som styrer overledningen af trafik mellem de nordlige og sydlige spor.
"Vi havde en softwareopdatering i går. Den resulterede i, at der kom en fejlmelding ud til overledningen. Det er en fejl, der ikke må kunne ske," siger Bjarne Jørgensen direktør for drift og vedligehold til TV2 Øst.
Bro-selskabet har ikke observeret det ved tidligere softwareopdateringer, siger direktøren deusden. Systemet har været i brug "de sidste par år", fortæller han.
Fejlen er nu rettet, og kommer derfor ikke til at ske igen lover han.