Prisen på kinesiske MG4 får elbilen til at ligne et ægte kup
Elbiler er ikke blevet mindre populære på det danske marked, siden inflationen tog til i 2022, hvorfor priserne har fulgt med op igennem det sidste år.
Alligevel gør den kinesiske bilproducent MG det fortsat muligt at finde en relativ rummelig, anvendelig og ikke alt for dyr elbil til familien eller andre bilkøbere der søger efter en ikke al for dyre overgang til elbil.
Svaret hedder MG4, som er en lettere hævet hatchback, der måler 4,29 gange 1,84 meter og som er nøjagtig halvanden meter høj. Vægten lander på 1.685 kilo, mens en eventuel krog må hive 500 kilo yderligere omkring.
Som elbil kan MG4 tilbagelægge 435 kilometer på en opladning, lynlade med 135 kW og samtidig byde på lidt engagerende kørsel med 50:50 vægtfordeling og 204 heste leveret ved baghjulene, der kan klare 0-100 disciplinen på under otte sekunder.
Inde i bilen bydes på en veludstyret sag med digitalt instrumentbræt, 10,25 tommer infotainment system med trådløs CarPlay og Android Auto, mens der loves god siddeplads til fem mennesker og 350 liters plads til bagage bagerst.
Mens MG4 synes at byde på en enkel, men komplet pakke, er prisen dog det, der vil lokke køberne til at overveje den kinesiske elbil.
Med sin debutpris på bare 284.999 kroner lander den 10-20 procent under det, som tilsvarende elbiler som Kia e-Niro, Renault Megane E-Tech eller VW ID.3 kan skaffes til.
MG4 kan forudbestilles nu, med leverancer fra første halvår 2023. En billigere variant med 170 hestekræfter og 350 kilometers rækkevidde fra et mindre 51 kWh batteri er også på tapetet.
Nu er Sonos omsider klar med sin mini-sub
Det har hidtil været et lidt dyrt foretagende at få lagt lidt ekstra bund til ens Sonos-system, selvom det længe har været rygtet, at en mindre alternativ til den godt seks tusinde kroner dyre Sonos SUB (3. gen) har været under opsejling.
Enheden er nu omsider ude i form af Sonos Sub mini til 3.749 kroner.
Her diskes op med 6,35 kilo højtaler, der holder sig til kompakte dimensioner for en subwoofer: 30,5 gange 23 centimeter i diameter.
Den huser en digital forstærker og to seks tommers basenheder, der vender mod hinanden, for at ophæve eventuelle vibrationer, selv når bassen går ned til 25 Hz. Sonos anbefaler enheden til små og mellemstore rum og anbefaler at sætte dem sammen med enheder som Sonos Beam, Sonos Ray, Sonos One og One SL samt Ikea Symfonisk produkterne.
Selve opsætningen foregår på Sonos-manér med en velintegreret app, til at styre hjemmets lydenheder og outputtet fra dem.
Højttalerne kan forudbestilles allerede nu og vil leveres fra 6. oktober.
Ny rekord: Denne bil skærer sig igennem luften som ingen anden – kan køre i ugevis på en opladning
Jo mindre energi der spildes på modstand, jo længere kan en bil køre på literen – eller per kWh i elbilens Lightyears One tilfælde.
Her har den hollandske producent fokuseret på at minimere modstand i rul, drivlinje, mens aerodynamikken er tunet i en sådan fra, at bilen takket være en målt modstandskoefficient på 0,175, kan kalde sig for klodens mest aerodynamiske bil i produktion.
Den slår endda den tidligere rekordholder Mercedes EQS og dennes koefficient på 0,20 med 13 procent.
Her skærer den særligt udformede bil sig så nænsomt igennem luften, at den leverer hele 625 kilometers rækkevidde ud af et 60 kWh batteri. Selv ved motorvejshastigheder lover producenten op til 560 kilometer mellem optankning.
Indbyggede solceller i taget gør samtidig, at bilen under optimale forhold kan lade strøm til 11.000 kilometer på egen hånd. På en enkel kan der samles strøm til 70 kilometer, hvorfor producenten oplyser, at der kan gå over tusind kilometer mellem opladningerne på Lightyear One.
Er ambitionen at spare på elregningen med din næste bil, skal du forvente en markant afskrivning af selve bilen, hvis debutpris starter ved 250.000 euro, svarende til godt 1,86 millioner kroner før told og registreringsafgift.