Computerworld mener: Politiken har de seneste uger kørt en interessant serie af artikler om de mange danskere, som i større eller mindre omfang er koblet af samfundet på grund af den omfattende brug af it.
Tak for det. For det er stort demokratisk problem, hvis de offentlige løsninger reelt kun kan anvendes af fire ud af fem borgere.
Især fordi det ikke bare handler om generationen, som er vokset op med hestevogne og das i gården - men også unge mennesker, som udfordres af at skulle klemme sig gennem det digitale nåleøje, som er adgangen til offentlige ydelser, studiepladser og alt det andet, som vi andre tager for givet.
Der er dog behov for at nuancere debatten en smule. For problemet er ikke, at det er digitalt.
For det er der ikke et alternativ til, hvis velfærdssamfundet skal finansieres. Problemet er, at det er alt for dårligt.
Det ved enhver, som har skulle hjælpe sine forældre med migreringen til MitID.
MitID på 10 minutter - eller 10 dage
Virker det, kan det gøres på 10 minutter.
Men afviger du fra skabelonen, glemmer et kodeord undervejs eller afviger fra installationens smalle sti, er der dømt uendelige supportkald, fysiske fremmøder i borgerservice (som ofte kræver booking med … et login) og alle de andre torturmetoder, som vi har opfundet til at straffe de analoge syndere.
Eller hvad med den nye ejendomsvurdering?
For nyligt fik jeg besked i e-Boks, hvor der stod, at jeg fremover skulle betale mere i ejendomsskat, fordi mit hus er opgjort til at have tre badeværelser. Det har det ikke.
Så via en større rundtur på kommunen, BBR-registeret og vurderingsportalen fik jeg rettet det til.
Hvorefter jeg 14 dage senere modtog en kvittering, der takkede mig for mindre ændringer, men at de var overflødige, fordi det ikke havde en effekt på skatten.
Altså endnu et automatiseret loop, hvis eneste formål er at holde mig digitalt beskæftiget.
Og ja: Det er nemt at pege fingre af de offentlige tjenester, som har den utaknemmelige opgave at skulle rumme hele Danmark til den halve pris ud fra en løst defineret kravspecifikation.
Elendige private løsninger
Men det private it-område plages af nøjagtigt lige så elendige løsninger.
Min Word, et program der har eksisteret siden 25. oktober 1983 og derfor i teorien skulle have elimineret de værste bugs, skifter ofte umotiveret stavekontrollen om til norsk bokmål.
Flere webshops anbefaler pludselig, at nærmeste pakkeboks er tre kilometer væk i anden kommune.
Og da jeg fornylig skulle sælge et kamera, blev jeg på Den Blå Avis og Facebooks marketplace bestormet af falske profiler, som på forskellige udspekulerede måder prøvede at franarre mig mit udstyr.
Altså sammen noget som for mig mest af alt er et irritationsmoment, men som for selv jævnaldrende knapt så it-kyndige er en reel stopklods for at nyde digitaliseringens mange muligheder for service, oplevelser og handel.
Prøv dit produkt med tykke mørke briller på
En kollega var engang på besøg hos en dansk virksomhed, som producerede udstyr til ældre.
For at et produkt kunne blive godkendt internt, skulle det kunne betjenes med uskarpe mørke briller - og selve indpakningen skulle kunne åbnes og produktet opsættes iført tykke handsker.
Alt sammen for at simulere de begrænsninger, som ældre ofte står med.
Et tilsvarende panel af digitalt udfordrede kunne passende sættes op – og først når de uhjulpet kan løse opgaven kan den komme i produktion.
Det vil helt sikkert været dyrt.
Det vil helt sikkert være langsomt. Men det vil helt sikkert også være lærerigt for alle involverede.