Udrulningen af MitID har vist sig at være mere kompleks end forventet.
Det vurderer Borgerservice Danmark, en organisation for danske borgerservicechefer ifølge Politiken.
En gennemgang fra Politiken viser således også, at borgere, som har brug for hjælp fra borgerservice med at få adgang til MitID, gennem det seneste halve år i gennemsnit har måtte vente mellem 16 og 31 dage.
Ventetiden var størst i juni, hvor den ramte 31 dage, mens den efter sommerferien i gennemsnit har været på 20 dagen, og i den seneste uge er den faldet til 16 dage.
Fire millioner danskere skal flyttes
Udrulningen af MitID blev påbegyndt i oktober 2021, og i alt skal mere end fire millioner danskere over på den nye tjeneste. Mange kan gøre det selv ved at skanne en chip i deres pas med deres smartphone.
Men en stor del har enten ikke en telefon, der er ny nok til at kunne foretage skanningen eller kan ikke finde ud af at gøre det. I de tilfælde er det nødvendigt med at booke en tid hos Borgerservice.
“Det diplomatiske svar er, at der kunne have været større fokus på det menneskelige aspekt i denne proces. Det kan godt være, at der i den digitale vejledning står sådan og sådan, men når vi står med horder af folk, der ikke kan finde ud af det; når de er så stressede, nervøse og forvirrede, så har der manglet en forståelse for borgerperspektivet. Vi har efterlyst denne forståelse og også indbudt Digitaliseringsstyrelsen til at komme ud og se virkeligheden fra borgernes perspektiv,” siger Mark Korshøj Jensen, formand for Borgerservice Danmark, til Politiken.
"Det er noget bøvl"
Det høje pres på Borgerservice har også betydet, at Digitaliseringsstyrelsen tidligere på året valgte at flytte slutdatoen for udrulningen fra 30. juni 2022 til 31. oktober 2022.
I et interview med Computerworld erkendte Adam Lebech, vicedirektør for Digitaliseringsstyrelsen, for nylig at skiftet kan være en udfordring for mange danskere
“Det er noget bøvl for mange. Enten fordi folk har skulle lære, hvordan de skanner deres pas. Også selvom det er lavet for at gøre det nemt. Så du slipper for en tur ned på borgerservice og risikerer at skulle svare på kontrolspørgsmål,” sagde han til Computerworld og tilføjede:
“Så det har givet udfordringer. Og der er ingen tvivl om, at borgerne gerne vil have sikkerheden, men der er nok kommet bag på mange, at det er så svært.”