Mornings. Så er dagens hurtige it-nyhedsoverblik fra Computerworld atter på banen. Ved tasterne: Niels Veileborg
Ny stor undersøgelse: Vi halter efter den globale databølge
Der investeres ikke nok i digital infrastruktur, som er nødvendig for at håndtere de konstant voksende datamængder. Samtidig er medarbejderne ikke klædt godt nok på til at skabe værdi med den data, der er tilgængelig.
Sådan lyder budskabet fra over 7.000 virksomhedsledere på tværs af sektorer fra hele verden, der repræsenterer nogle af verdens største virksomheder i en ny global undersøgelse fra Interxion. 130 danske virksomheder har også givet deres besyv med.
Knap halvdelen af de adspurgte ledere betragter den utilstrækkelige data-infrastruktur som en af de største udfordringer. Det gælder både for konkurrenceevnen og evnen til at tiltrække talenter.
Efterhånden som mængden af data i verden vokser eksponentielt, vil den såkaldte ‘Data Gravity Effect’ uundgåeligt blive forstærket, især hvis oplysningerne ikke behandles effektivt. Fænomenet betyder, at store datamængder konstant tiltrækker flere data, hvilket gør det umuligt at flytte, manipulere eller uddrage værdi af dem. Det skaber barrierer for virksomheder og kan i yderste konsekvens gøre deres data værdiløse.
Pulje til cybersikkerhedsprojekter i små og mellemstore virksomheder er snart tømt
633 virksomheder har foreløbig søgt om penge fra en 50 millioner kroner stor pulje til cybersikkerhedsprojekter i små og mellemstore virksomheder. Det skriver Itwatch.
Puljen åbnede 17. marts, og indtil nu er der ansøgt om godt 60 procent af puljen
Pengene skal bruges på konsulentarbejde hos SMV'ere, der vil udbygge eller opbygge cybersikkerhed.
Hvis ansøgningene bliver ved at komme i det nuværende tempo, vil puljen være tømt inden for nogle uger, skriver Itwatch.
Ny udbyder af kontaktløse betalingsløsninger til SMV’er i Danmark
Den globale udbyder af kontaktløse betalingsløsninger til SMV’er, SumUp, lancerer nu sine løsninger i Danmark og resten af Norden.
Løsningerne er taget i brug af mere end tre millioner små og mellemstore virksomheder verden over.
Alle SumUp’s produkter er så enkle at tage i brug, at de verden over blandt andet bliver solgt direkte fra elektronikvarehuse og byggecentre. Herhjemme forhandles de hos Elgiganten, Proshop, Lomax m.fl.
Erhvervslivet famler sig frem til digitalisering
Når erhvervslivet selv skal pege på de vigtigste kommercielle trends i 2022, står digitalisering øverst på ranglisten hos de fleste. Men en bekymrende stor del af virksomhederne føler sig ikke tilstrækkeligt klædt på til at møde de udfordringer, som digitaliseringen indebærer.
Det viser den nye undersøgelse Economic Outlook Study 2022, som konsulenthuset Simon-Kucher & Partners har gennemført.
Undersøgelsen involverer over 500 virksomheder fra en række forskellige brancher. Virksomhederne agerer alle inden for business-to-business (B2B).
Virksomhederne blev bedt om at rangordne kommercielle trends i 2022. På de tre første pladser er: At give digitale marketing- og salgsmuligheder et løft, at organisere kommercielle teams og tilpasse dem til en ny digital tidsalder samt at skabe nye digitale muligheder for kunderne.
Imidlertid er det kun omkring 55 procent af virksomhederne, der føler sig tilstrækkeligt klar at imødegå udfordringerne (57 procent i Danmark). At bruge digitalisering til at forbedre kundepleje og dermed drive vækst føler kun ca. 40 procent sig tilstrækkeligt klædt på til.