AT&T og Verizon Communications er blevet enige om midlertidigt at udskyde at tænde nogle trådløse tårne i nærheden af vigtige amerikanske lufthavne for at undgå en betydelig forstyrrelse af amerikanske flyvninger.
Det skriver Reuters.
De er i gang med en stor udrulning af 5G-tjeneste i USA, der skal bringe hurtigere trådløs service.
Amerikanske teleselskaber har imidlertid meldt om katastrofale følger, hvis tjenesterne bliver tændt for tæt på centrale lufthavne, hvor det nye netværkssystem muligvis kan forstyrre cockpit-systemer i fly.
Præsident Joe Biden hylder beslutningen fra teleselskaberne og sagde, at den "vil undgå potentielt ødelæggende forstyrrelser af passagerrejser, fragtoperationer og vores økonomiske genopretning, samtidig med at mere end 90 procent af udrulningen af trådløse tårne kan ske som planlagt."
FAA har advaret om, at trådløs 5G-interferens kan påvirke følsomme flyinstrumenter såsom radiohøjdemålere og betydeligt hæmme operationer med lav sigtbarhed.
Flere amerikanske flyselskaber har advaret på det kraftigste mod 5G-udrulningen tæt på centrale lufthavne.
Flyselskaber og Federal Aviation Administration (FAA) har advaret om, at nye restriktioner som følge af 5G-tjenesten, som Verizon og AT&T skal lancere, stadig ville medføre nogle flyafbrydelser.
United Airlines fortalte kunder på et fly fra Denver til Houston, at en tre timers forsinkelse var et resultat af de nye 5G-systemer, ifølge en meddelelse på deres hjemmeside.
Som følge af bekymringerne har Verizon midlertidigt besluttet ikke at tænde omkring 500 tårne i nærheden af lufthavne, fortæller kilder til Reuters, eller mindre end 10 procent af selskabets planlagte udrulning.
Imens skal luftfartsselskaberne og FAA arbejde på en permanent løsning. Detaljer om aftalen, herunder længden af pausen, blev ikke offentliggjort.
Både Verizon og AT&T vil lancere 5G andre steder i landet.
Formand for Federal Communications Commission, Jessica Rosenworcel, sagde i en erklæring, at FAA "har en proces på plads til at vurdere højdemålerens ydeevne i 5G-miljøet og løse eventuelle resterende bekymringer. Det er vigtigt, at FAA nu fuldfører denne proces med både omhu og hurtighed."