Flere direktører for store amerikanske flyselskaber råber vagt i gevær over en udrulning af en ny 5G-service.
Det er så kritisk, at de mandag advarer om en forestående "katastrofal" luftfartskrise om mindre end 36 timer, når AT&T og Verizon skal implementere ny 5G-tjeneste.
Det skriver Reuters.
I et fællesbrev advarer flyselskaberne om, at en ny 'C-Band 5G-tjeneste', der skulle sættes i drift onsdag, risikerer at holde store fly på jorden og "potentielt kunne strande titusindvis af amerikanere i udlandet" og forårsage "kaos" for amerikanske flyvninger.
Bag brevet er topchefer for American Airlines, Delta Air Lines, United Airlines, Southwest Airlines og andre.
Federal Aviation Administration har advaret om, at potentiel interferens kan påvirke følsomme flyinstrumenter som eksempelvis højdemålere og betydeligt hæmme operationer med lav sigtbarhed.
"Det betyder, at på en dag som i går vil mere end 1.100 flyvninger og 100.000 passagerer blive udsat for aflysninger, omdirigeringer eller forsinkelser," advarer de i brevet.
Alene United Airlines advarer separat om, at problemet kan påvirke mere end 15.000 af dets flyvninger og 1,25 millioner passagerer.
Flyselskaber overvejede sent mandag, om de skulle begynde at aflyse nogle internationale flyvninger, der er planlagt til at ankomme til USA på onsdag.
AT&T og Verizon, som vandt næsten hele C-Band-spektret i en auktion på 80 milliarder dollar sidste år, er blevet enige om at etablere bufferzoner omkring 50 lufthavne for at reducere interferensrisici, herunder andre skridt der skal reducere potentiel interferens.
Flyselskaberne anmoder dog om, at mens 5G sagtens kan implementeres overalt i landet, må det ikke være inden for 3,2 kilometer af lufthavnens landingsbaner for en række vigtige lufthavne.
Verizon og AT&T afviste kommentarer mandag. De hævder, at C-Band 5G er blevet implementeret med succes i omkring 40 andre lande uden problemer med luftfartsinterferens.