Coronakrisen hærgede i store dele af 2020, og det sætter sit præg på Telenor Danmarks årsregnskab.
Væksten i omsætningen erstattes med et fald på to procent. Toplinjen ender på 3,690 milliarder kroner i modsætning til 2019, hvor tallet lød på 3,775 milliarder.
Driftsresultatet når imidlertid nye højder, da tallet steg fra 817 millioner kroner til 869 millioner sidste år, hvilket svarer til 24 procent af omsætningen. Denne stigning er et resultat af omkostningsforbedringer, lyder det.
Når alle udgifter og skat er trukket fra, så ender bundlinjen på 606 millioner kroner, hvilket er godt 200 millioner mindre end året forinden, hvor det endte på 818 millioner.
"Omsætningen er primært ramt af lavere omsætning fra roaming på grund af rejserestriktioner i forbindelse med covid-19," fremgår det i regnskabet.
På grund af den omfattende nedlukning af det danske samfund, hvor borgerne i højere grad har befundet sig derhjemme, er roaming-forbruget i Danmark også faldet, lyder det.
Samtidig betød butiksnedlukninger under pandemien, at teleselskabet ikke solgte mobiltelefoner i samme tempo som tidligere.
Hentede nye mobilkunder
Det lykkedes teleselskabet at bringe nye mobilkunder ind i folden i løbet af 2020.
Det samlede antal mobilkunder steg med to procent fra 1,637 millioner til 1,675 millioner i 2020.
Antallet af bredbåndskunder stod imidlertid stille i forhold til året forinden, hvor antallet også lød på 107.000 kunder.
På de indre linjer, så blev Telenor Danmark en slankere organisation rent mandskabsmæssigt i 2020.
Antallet af medarbejdere faldt fra 1.329 i 2019 til 1.238 ansatte i 2020, hvilket er en nedgang på godt 90 ansatte.
Telenor Danmark understreger ligeledes i regnskabet, at der er meget pres på priserne i det danske telemarked.
Sidste uge fortalt selskabets administrerende dirketør, Lars Thomsen, at han ville væk fra evinde priskrige og i stedet satse på at udvikle nye forretningsområder omkring teleforretningen.
Lars Thomsen kaldte til Børsen tilgangen for en ‘udfordrer-strategi,’ hvor selskabet vil udfordre både konkurrenterne og sig selv.
Telenor kalder planen for ‘Reimagine,’ og den indebærer satsninger på it-sikkerhed, IoT, bredbånd og andre løsninger og services, der lægger sig rundt om selve teleforretningen.
“Min opgave er at forny og fremtidssikre Telenor Danmark. Jeg tror på, at om tre, fem eller ti år så vil Telenor stadig sætte master op, købe spektrum, sælge mobilabonnementer og mobiltelefoner og servicere kunder. Men måden, vi gør det på, vil være fundamentalt anderledes,” sagde Lars Thomsen til avisen.