Vi higer og søger i ældgamle bøger. Og står det til Google, skal vi anvende selskabets søgemaskine til det.
Google har netop lanceret Google Print, der er en ny søgefunktion, som skal hjælpe forlæggere med at sælge bøger online.
Google Print vil vise uddrag fra bøger sammen med de almindelige søgeresultater og have links til onlineboghandlere.
Den nye feature bliver en del af den almindelige Google-søgning.
Larry Page og Sergey Brin, Googles grundlæggere, vil demonstrere den nye teknologi på Frankfurt Book Fair, der er et vigtigt sted at vise sig, hvis man skal have fat i de helt store forlag i bogbranchen.
Forlagene og boghandlerne kommer ikke til at betale for at få deres site på Google Print.
I stedet satser Google på markedsføring, der relaterer sig til den enkelte søgning. Selskabet planlægger at dele overskuddet med udgiverne.
Gensidig afhængighed
Sidste måned søsatte Amazon en lignende service. Den hedder A9.com og er mere eller mindre baseret på Google-teknologi. A9.com er dog reklamefri.
De to giganter har dermed indledt en sælsom dans om det lukrative bogmarked.
Konkurrenterne er nemlig vid udstrækning afhængige af hinanden; Amazon af Googles teknologi og Google af Amazons enorme kundegrundlag.
Google underspiller rivaliseringsaspektet, og en talsmand for firmaet siger, at man vil fortsætte den alliance, man allerede har kørende. Også selvom man kæmper om de samme kunder.
Rygter om Google-browser
Siden Google blev introduceret på børsen i august, har nettet og it-branchen flydt over af spekulationer.
Rygterne går på, at Google planlægger nye søgefunktioner og måske endda en browser.
At det første rygte var rigtigt nok, viser Google Print. Om selskabet vil lancere en browser er mere uvist.