Det nytter ikke med al den her-og-nu-tænkning, der præger debatten. Derfor har Akademiet for Fremtidsforskning indstiftet en ny pris, Fremtidsprisen, som skal uddeles 11. november til den person, virksomhed eller forening, der i 2004 har præsteret at tænke stort og har det lange lys på.
Der har været åbent for indstillinger siden 21. september, men der er ikke kommet så meget som en eneste indstilling på banen.
Det bekymrer dog ikke Martin Ågerup, præsident for Akademiet for Fremtidsforskning. Han sidder også i juryen for Fremtidsprisen.
Begrænset interesse
- Det er første gang, vi deler den ud. Derfor er det nok også relativt begrænset, hvor mange, der viser interesse for det. Jeg regner ikke med, at der er mange, der sender indstillinger - måske blot en fem-seks stykker. Men bare der er en iblandt, der virkelig er fremsynet, så er det fint, siger han.
Det er TDC og Microsoft, der sponsorerer præmiesummen på 25.000 kroner, og videnskabsminister Helge Sander (V) vil kåre vinderen. Hvis der altså bliver noget at vælge imellem.
Som Martin Ågerup ser det, er prisen en mulighed for at komme frem med nye grænsebrydende visioner for Danmarks fremtid.
Han håber, at prisen fører til, at folk og foreninger tænker over, hvad de selv har gjort for at tænke langsigtet og sætte det langsigtede på dagsordenen.
- Hvis der er nogen, der gør det alene for at kæmpe om prisen, er det bare herligt og pragtfuldt, mener Martin Ågerup.
Ikke noget konkret
Med TDC og Microsoft som sponsorer kunne man få en fæl mistanke om, at det bliver it- eller televisioner, der render med prisen.
Men Martin Ågerup mener, at vinderen kan komme fra alle kanter af. Kultur, biotek, it. Så længe det er nyskabende, kan det vinde.
Der er heller ikke krav om, at den der vinder, skal gøre noget håndfast ud af visionen.
- Vi stiller ikke noget krav til, at man kommer med konkrete løsninger. Vi vil gerne have provokerende holdninger eller teknologier, der udvider vores horisont. Prisen skal gives til en, der har det lange blik på, for der er nogle muligheder, man kun kan se, hvis man ser langt nok frem, mener Martin Ågerup.
Han ser dog gerne, at vinderen skriver en kronik om sin vision eller på anden måde bruger den platform, som vedkommende har fået via prisen.