Nigeria-mails, phishing, spoofing. Slemme e-mails har mange navne. Flere mails forsøger at lænse modtagerne for penge. Og der er færre, der fatter mistanke til mailene, der tikker ind i indbakker over hele verden.
En nylig amerikansk undersøgelse afslører, at folk har svært ved at skelne mellem reelle mails og spoof-mails, der ude på at lokke personlige informationer og penge ud af modtageren.
Mistede penge
Hele 70 procent indrømmede, at de havde fulgt links ind på falske sites, før det gik op for dem, at der var tale om fup.
Hele 15 procent opdagede intet, før de havde givet oplysninger videre om dem selv. Og i to procent af tilfældene mistede folk penge som følge af phishing.
Analysehuset Gartner regner med, at omtrent 57 millioner amerikanere modtager fupmails. Man gætter på, at det lykkes bagmændene at få op til fem procent til at svare.
Halvdelen af dem, der har givet afsenderne oplysninger såsom kontonummer eller lignende, har oplevet, at deres identitet er blevet misbrugt.
Fordi det koster så lidt at udføre phishing, så behøver svarraten ikke være særlig høj, før det kan betale sig for bagmændene.
Det bliver værre endnu
En undersøgelse fra verdens største sikkerhedsfirma Symantec, viste, at phishere er højt organiserede kriminelle, med et solidt bagland.
Bagmændene bruger såkaldte bot-netværk til at samle informationer. Botten bliver installeret på ubeskyttede computere, eksempelvis via virusmails, og det lille program bruges så til at sende fupmails videre. Bot-netværket består af adskillige computere, der kan reagere på ordrer udefra.
Undersøgelsen peger på, at det især er mindre firmaer og private, der bliver angrebet af phishere. Der er en stigning i fupmails fra lande, der har fået forbedring i adgangen til nettet, for eksempel Rusland og flere afrikanske lande.
Alle undersøgelser konkluderer, at phishing vil stige voldsomt de kommende år.