Op mod 10 procent af de summer, som forsikringsselskaber hvert år udbetaler til kunderne, går til folk som bevidst har snydt eller overdrevet deres krav, og det tal vil selskaberne gerne reducere drastisk.
Det vil analysehuset SPSS gerne hjælpe dem med.
Siden foråret har den nye frontmand for selskabet på det nordiske marked, hollandske Fred van Rijn, været i gang med at kapre kunder netop på forsikringsområdet.
Opbygger risikoprofil
Indtil videre er Alka Forsikring og Topdanmark blevet kunder til selskabets analysesoftware, som integreres helt ud til de call center-medarbejdere, som alt efter hvilken information, de indtaster om en skadesanmeldelse, får opbygget en risikoprofil for svindel på den givne sag.
De kan så supplere med yderligere spørgsmål for at underbygge eller afkræfte mistanken, og lyser alle lamper rødt, ryger sagen øverst i bunken hos selskabernes svindeleksperter.
SPSS A/S | Årsregnskab | |
Millioner kroner | 2002 | 2001 |
Bruttofortjeneste | 16,1 | 16,5 |
Resultat af primær drift (EBIT) | 1,9 | 1,7 |
Resultat før skat | 0,4 | 0,5 |
Resultat | 0,4 | 0,5 |
Egenkapital | -9 | -9,5 |
Antal ansatte | 37 | 40 |
Negativ kassebeholdning er OK
Han overtog styringen med den danske SPSS-forretning i foråret, da en generel omstrukturering af den amerikanske virksomhed kostede den danske direktør Torben Gadfelt jobbet.
Fred van Rijn er nu nordisk chef, og det er primært fra Danmark, at forretningen bygges op.
Her arbejder knap 40 medarbejdere, der er fordelt stort set ligeligt på distribution og udvikling.
Det gav sidste år et beskedent overskud på 400.000 kroner, der er stort set det samme som året før. Til gengæld er egenkapitalen negativ med næsten ni millioner kroner.
Det bekymrer dog ikke Fred van Rijn, som påpeger, at det store udviklingsarbejde her i Danmark er en omkostning, som moderselskabet gerne skyder penge i.
Danmark i front på tre områder
Selskabet har valgt at fokusere på tre kerneområder, nemlig forsikringsbranchen, markedsføring og CRM-relaterede analyseværktøjer.
- På de tre områder er vi ved at bygge Danmark op som det primære kompetencecenter, siger Fred van Rijn.
Den omstrukturering, som selskabet har gennemgået, er i høj grad blevet fremskyndet af udviklingen i kundernes krav til, hvordan analysesoftware skal kunne bruges i det daglige arbejde, forklarer han.
Mens man før i tiden lod analyseeksperter sidde i bagbutikken og lave statistikker, som så blev serveret til salgs- og markedsføringsfolk, vil virksomhederne i dag have analyseværktøjerne lige ved hånden, når de agerer over for deres kunder.
- Selskaberne er blevet mere kundeorienterede og har efterhånden alle fået CRM-systemer. Men de fandt ud af, at de ikke kunne forbedre kundetilgangen yderligere uden at forstå dem bedre ? de skulle lære at genkende en god kunde, siger Fred van Rijn.
SPSS foretog sin egen satsning på at komme ind i forkontorerne gennem købet af hollandske Data Distilleries, hvor Fred van Rijn selv fulgte med fra.
Dermed begyndte man ifølge ham at distancere sig fra hovedkonkurrenten SAS Institute, som fortsat er mere fokuseret på talknuserne i bagbutikkerne.
Bliver mere konsulent-orienterede
Alligevel mener han, at man kan tale om at de to virksomheder supplerer hinanden ? og han erkender, at de fleste af de store kunder, SPSS gerne vil have i Danmark, allerede er kunder hos SAS Institute.
Fred van Rijn forventer ikke at skulle øge mandtallet voldsomt i den danske afdeling, men profilen på medarbejderne ændrer sig i takt med, at omstruktureringerne slår igennem.
- Vi bliver mere og mere konsulentfokuserede, og vores mål er at have de helt rigtige folk netop på det område, siger han.
Den nye nordiske chef bruger tre dage om ugen i Danmark med lejlighedsvise afstikkere til det nye svenske kontor, mens resten tilbringes i Holland, hvor hans familie også fortsat bor.