Digitale klager skal mindske tidsspilde

En ny klageportal fra Forbrugerstyrelsen skal rydde op i den strøm af uberettigede klager, som styrelsen spilder sin tid på. Den nye portal gør det muligt at finde ud af, om man har en sag, før man sender sin klage over nettet.

En ny klageportal på nettet skal gøre det nemmere at være forbruger og samtidig spare Forbrugerklagenævnet for at spilde tid og penge på klager, som afvises.

Forbrugerstyrelsen står bag Klagetjek.dk, som gør det muligt for den forurettede forbruger at tjekke, hvad man kan klage over og derefter selv oprette en klagesag og betale klagegebyret online.

Antallet af klager, der ender hos Forbrugerklagenævnet stiger med seks procent om året.

Men der er mange, der ikke kan overskue, hvad der egentligt skal til, hvis man skal klage.

Hver femte klage afvises

Derfor bliver hver femte klage afvist, oplyser Forbrugerstyrelsen i en pressemeddelelse.

- Det er et problem, at cirka 20 procent af samtlige klager til det offentlige Forbrugerklagenævn afvises, fordi de ikke opfylder betingelserne for at blive behandlet, siger fuldmægtig Christian Lüders fra Forbrugerstyrelsen.

Portalen indeholder derfor detaljerede guides til at klage og overvejelser, man børe gøre sig, inden man klager over varer eller ydelser.

Der er også en slags klagerådgiver, der kan screene en konkret klage, og vurdere, om der er en sag, og om Forbrugerklagenævnet i givet fald er den rigtige instans.

Forbrugeren skal ordne det selv

Klagetjek.dk lægger samtidig op til, at den handlende og forbrugeren forsøger at ordne sagen imellem sig, inden at der bliver rejst en klagesag.

Derfor er der hjælp på sitet til at skrive et klagebrev, og der er også gode råd til den erhvervsdrivende, der modtager en klage.

- Jeg kan godt lide princippet om, at forbrugeren og den handlende selv skal forsøge at løse problemet i mindelighed, før man trækker et klagenævn ind i sagen. Ved at guide forbrugerne sikrer vi, at Forbrugerklagenævnet bruger sine kræfter på de rigtige sager, udtaler familie- og forbrugerminister Henriette Kjær (K).

Forbrugerstyrelsen regner med, at portalen vil mindske mængden af ubegrundede klager, og klager, hvor det ikke er til at sige, hvem der har ret.

Et forsigtigt skøn er, at portalen vil kunne nedbringe antallet af klager med 10 procent, men det skulle til gengæld øge mængden af klager, der er hold i.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2024

Hør blandt andet hvordan nogle af Danmarks bedste CISO´er griber deres vigtige opgaver an, hvad kvanteteknologi og AI betyder for sikkerhedsområdet og se hvad det er, som de bedste it-sikkerhedsleverandører arbejder med pt.

29. august 2024 | Læs mere


Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere