Digitale klager skal mindske tidsspilde

En ny klageportal fra Forbrugerstyrelsen skal rydde op i den strøm af uberettigede klager, som styrelsen spilder sin tid på. Den nye portal gør det muligt at finde ud af, om man har en sag, før man sender sin klage over nettet.

En ny klageportal på nettet skal gøre det nemmere at være forbruger og samtidig spare Forbrugerklagenævnet for at spilde tid og penge på klager, som afvises.

Forbrugerstyrelsen står bag Klagetjek.dk, som gør det muligt for den forurettede forbruger at tjekke, hvad man kan klage over og derefter selv oprette en klagesag og betale klagegebyret online.

Antallet af klager, der ender hos Forbrugerklagenævnet stiger med seks procent om året.

Men der er mange, der ikke kan overskue, hvad der egentligt skal til, hvis man skal klage.

Hver femte klage afvises

Derfor bliver hver femte klage afvist, oplyser Forbrugerstyrelsen i en pressemeddelelse.

- Det er et problem, at cirka 20 procent af samtlige klager til det offentlige Forbrugerklagenævn afvises, fordi de ikke opfylder betingelserne for at blive behandlet, siger fuldmægtig Christian Lüders fra Forbrugerstyrelsen.

Portalen indeholder derfor detaljerede guides til at klage og overvejelser, man børe gøre sig, inden man klager over varer eller ydelser.

Der er også en slags klagerådgiver, der kan screene en konkret klage, og vurdere, om der er en sag, og om Forbrugerklagenævnet i givet fald er den rigtige instans.

Forbrugeren skal ordne det selv

Klagetjek.dk lægger samtidig op til, at den handlende og forbrugeren forsøger at ordne sagen imellem sig, inden at der bliver rejst en klagesag.

Derfor er der hjælp på sitet til at skrive et klagebrev, og der er også gode råd til den erhvervsdrivende, der modtager en klage.

- Jeg kan godt lide princippet om, at forbrugeren og den handlende selv skal forsøge at løse problemet i mindelighed, før man trækker et klagenævn ind i sagen. Ved at guide forbrugerne sikrer vi, at Forbrugerklagenævnet bruger sine kræfter på de rigtige sager, udtaler familie- og forbrugerminister Henriette Kjær (K).

Forbrugerstyrelsen regner med, at portalen vil mindske mængden af ubegrundede klager, og klager, hvor det ikke er til at sige, hvem der har ret.

Et forsigtigt skøn er, at portalen vil kunne nedbringe antallet af klager med 10 procent, men det skulle til gengæld øge mængden af klager, der er hold i.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere