Danske e-Boks' Digital Post-løsning har været ramt af utallige nedbrud i den seneste tid.
Årsagerne til de mange nedbrud er angiveligt fejl i e-Boks' køsystem samt et overgravet kabel i Norge.
Det skriver Version2.
Computerworld har tidligere afsløret, hvordan selskabet ikke har kunnet overholde SLA-målet for oppetid i kontrakten med Digitaliseringstyrelsen på 99,5 procent i syv ud af de seneste otte måneder.
Misligholdelsen af kontrakten har medført økonomiske sanktioner fra staten til e-Boks.
Det kan du læse mere om her:Bøderegnen vælter ned over e-Boks: Har misset statens krav til oppetid i syv ud af de seneste otte måneder
Flere problemer
Version2 har fået adgang en såkaldt problem management-rapport fra e-Boks, og her fremgår det, at der er udfald på løsningens køsystem.
Derudover har der været problemer med alt fra et overgravet kabel i Norge til problemer med planlægningen.
"De oplevede symptomer har i hovedparten af tilfældene været de samme: Ustabile services, manglende adgang og reduceret funktionalitet. Selvom symptomerne har været ensartede, har de underliggende udfordringer været mangfoldige: Overgravet kabel i Norge, fejlbehæftet ændringsgennemførsel, kaskadeeffekt i vores beskedkø-system, kapacitetsplanlægning, konfigurationsfejl, etc," står der ifølge Version2 i rapporten.
Læs også: Derfor nærmer statens ejerskab af e-Boks sig vejs ende
Sammen med driftsleverandøren KMD har e-Boks nedsat en task force, der skal komme problemerne til livs, men der er endnu ikke noget nyt om, hvorvidt e-Boks har løst problemerne.
Ifølge e-Boks' egen opgørelse har der ikke været et nedbrud på tjenesten siden 31. januar.
I august 2021 overtager Netcompany driften af Digital Post-løsningen i Danmark.