Artikel top billede

To dage til lønningsdag: E-Boks igen ramt af nedetid

Opdateret: Der er endnu en gang problemer hos e-Boks. Denne gang er der lange svartider og nedetid på e-Boks' app. Seneste melding er, at app'en pt. ikke er tilængelig.

Opdateret onsdag klokken 15:20.

E-Boks's app har i løbet af det meste af onsdagen været ramt af store problemer.

"Vi oplever i øjeblikket lange svartider / nedetid på e-Boks APP. Vi arbejder på at løse fejlen sammen med vores leverandør," lød meldingen onsdag formiddag.

Kort efter står det klart, at app'en er helt nede.

"e-Boks APP er pt ikke tilgængelig," lød den korte melding ved 12-tiden.

Senere onsdag eftermiddag er meldingen fra e-Boks, at der nu er "ustabil adgang til e-Boks APP DK."

E-Boks oplyser samtidig, at der er fuld adgang via e-boks.dk og "beklager generne".

Problemerne hos e-Boks kommer bare to dage før lønningsdagen, der hos e-Boks betegnes som månedens peak.

Gentagende nedbrud

Siden nytår er e-Boks' Digital Post-løsning blevet ramt af utallige nedbrud.

Denne gang melder e-Boks dog, at problemet alene drejer sig om app'en, og at man som en midlertidig løsning kan læse dokumenter via hjemmesiden e-boks.dk.

Tirsdag var e-Boks også ramt af driftsproblemer. Her meldte selskabet, at man var ramt af et "major outage".

Her omfattede nedbruddet både app og hjemmeside.

Læs mere: E-Boks ramt af endnu et nedbrud

E-Boks meddelte tidligere på måneden, at selskabet sammen med sin leverandør KMD har nedsat et taskforce, der skal forsøge at løse problemerne.

Ind til videre er meldingen desuden, at den endelige "root cause" endnu ikke er blevet identificeret.

Læs også: E-boks nedsætter taskforce med driftsleverandøren KMD efter flere kæmpe-nedbrud

E-Boks har misligholdt kontraktmål for oppetid

E-Boks' Digital Post-løsning har misligholdt kontraktmålet for oppetid i seks ud af de seneste syv måneder.

Og digitaliseringsstyrelsen har oplyst til Computerworld, at e-Boks heller ikke kommer til at opfylde kravet i januar 2020.

Dermed har e-Boks ikke kunnet overholde kontraktforpligtelserne med staten i syv ud af de seneste otte måneder.

Over for Computerworld bekræfter Digitaliseringsstyrelsen, at e-Boks har måttet betale seks bøder for misligholdelsenaf kontrakten i 2019, og allerede nu er en ny på bøde på vej for misligholdelsen for januar 2020.

Du kan se en oversigt over Digital Post-løsningens oppetid siden begyndelsen af 2019 her: Bøderegnen vælter ned over e-Boks: Har misset statens krav til oppetid i syv ud af de seneste otte måneder

E-Boks håndterer den digitale post fra det offentlige for mere end fem millioner danskere og omkring 600.000 danske virksomheder.

Selskabet, der blev stiftet i 2001, er ejet ligeligt af PostNord og Nets.

Fra 2021 er det konsulenthuset Netcompany, der får opgaven om at håndtere tjenesten Digital Post, da selskabet vandt udbuddet foran e-Boks.

Det kan du læse mere om her: Sådan skal e-Boks rejse sig efter nederlag i kampen om Digital Post: "Vi mister en del af vores selvforståelse. Digital Post har altid været en del af vores natur"

E-Boks vil dog fortsætte med at drive postkassen for kommunikationen med private aktører, der eksempelvis sender lønsedler til borgerne.