Med stærke partnere kan stærke modstandere få baghjul. Sådan lød ræsonnementet, da Apple tidligere på året tilbød Sony at komme med på Itunes-vognen og blive Apples partner i den dundrende netmusik-succes.
Tilbuddet kom i januar under Sonys golfturnering i Hawaii, hvor Apples administrerende direktør, Steve Jobs, under en uformel snak med en af Sonys topchefer, Nobuyuki Idei, foreslog et samarbejde.
Samarbejdet ville have betydet at de to firmaer skulle have stået for Itunes i fællesskab.
Essentielt med partnerskaber
Selv om samarbejdet ikke blev til noget, peger flere analytikere på, at det er essentielt for Apple at danne partnerskaber i det lange løb.
Markedet for musiktjenester og afspillere er i et vadested, for selv om tjenesterne er slået godt i gennem hos yngre frontløbere, har de endnu ikke den virkeligt brede masseappel.
Itunes Music Store står for tiden for 70 procent af alle lovlige musikdownloads og har solgt mere end 100 millioner sange. Det har ikke overraskende fået konkurrerende betalings-musiktjenester til at lancere rivaliserende tjenester med Microsoft i spidsen.
Kamp om massebrugere
Sony præsenterede i august Sony Connect, der er en download service med 500.000 sange i ATRAC-formatet, som kun fungerer på Sony-afspillere eller computere med Sony-software.
Sony har også netop lanceret den første walkman med harddisk, der skal konkurrere med Apples Ipod.
Hidtil har der ikke været den store appel til de musikforbrugere, der ikke nødvendigvis er trendy og teknologisk fremme i danseskoene.
Apple har netop søsat et affiliate-program, der giver penge til sites, som linker til Itunes-musik. Partneren får fem procent i kommission, hvis klikket på linket fører til et salg.