Ben Horowitz er medstifter af en Silicon Valley-baserede venturekapitalvirksomhed Andreessen Horowitz. Horowitz har derudover selv en lang karriere bag sig i bl.a. Netscape, AOL og HP.
I bogen ”What You Do Is Who You Are” binder Horowitz sin interesse for kultur og historie sammen med sine indsigter i virksomhedsledelse- og udvikling.
Han mener, at kulturen er bestemmende for den retning, moderne virksomheder udvikler sig i – og det er lederne, som er kulturbærende. Derfor er det afgørende, at man som leder beslutter sig for, hvilken slags leder, man ønsker at være. For dernæst (som titlen antyder) at gøre denne identitet gældende igennem konkrete handlinger.
En af Horowitz’ helt centrale pointer er, at du som leder ikke er defineret af de ting, du tror på eller af, hvad du siger. Din identitet som leder er først og fremmest defineret af, hvad du gør.
Denne filosofi forklarer Horowitz ved at trække tråde fra Djengis Khan til nutidens store virksomheder, såsom Netflix og Uber.
Nogle af historiens mest markante figurer brugte nemlig bevidst kulturen til at lede deres samfund. Spørgsmål som ”hvem er vi” var lige så relevante for i sin tid Djengis Khan, som de er for moderne virksomhedsledere – om end de måske udøver deres indflydelse med knap så håndfaste midler. Derfor er det vigtigt, at man som leder gør sig bevidst om sin rolle som kulturbærer.
Fakta: What You Do Is Who You Are: How to Create Your Business Culture. Forfatter: Ben Horowitz. Udgivet af Harper Business.