Cybercity lancerer dyr bredbåndstelefoni

Internetudbyderen Cybercity er nu klar til at levere telefoni til de fleste af selskabets 70.000 bredbåndskunder. Siden den første omtale er Cybercitys telefoniprodukt dog blevet overhalet indenom af en række billigere konkurrenter. Alligevel mener selskabet at have en konkurrencefordel i høj kvalitet og mange tjenester.

Det er en hård konkurrence, internetudbyderen Cybercity i dag kaster sig ud i, når selskabet lancerer telefoni til hovedparten af sine 70.000 bredbåndskunder.

Selskabet er nemlig blevet overhalet indenom af en række mindre konkurrenter, som til en billigere pris også tilbyder danske forbrugere at bruge deres bredbåndsforbindelse til at ringe med den normale fastnettelefon.

Alligevel er Cybercitys tekniske direktør, Jesper Hansen, sikker på, at selskabet efter en stor forhåndsinteresse nok skal få succes med sit telefoniprodukt.

- Vi mener selv, at vi har et godt produkt, som henvender sig til den brede del af markedet og kan matche den fastnettelefoni, kunderne har været vant til i form af talekvalitet, sikkerhed, tjenester, service og portering af numre, siger han.

Flere konkurrenter

Cybercity-kunderne skal betale mellem 120 og 149 kroner for at ringe ubegrænset til andre fastnetkunder om aftenen og i weekenden, og Cybercity kalder det selv for kvalitets-telefoni til markedets laveste pris.

Prisen ligger ganske vist en smule lavere end lignende fritidsabonnementer hos teleselskaber som TDC og Telia.

Men den er samtidig væsentlig højere, end hvad der tilbydes fra konkurrenter som blandt andet Tele2, Telefin og Go IP, der også satser på bredbåndstelefoni og er sprunget frem, siden Cybercity først fortalte om sit nye telefoniprodukt.

Hos Tele2 får man ubegrænset forbrug af fastnettelefoni for 99 kroner om måneden, mens Go IP - skabt af Hugos skaber, Ivan Sølvason - tager en minuttakst på 12,5 øre, der næsten er det halve af Cybercitys pris.

- Der er plads til os alle sammen, og jeg frygter dem egentligt ikke. De arbejder målrettet efter at henvende sig til nogle segmenter, og vi går efter det brede marked, siger Jesper Hansen.

Priskrig under opsejling

Teleanalytiker Torben Rune fra firmaet Netplan mener, at de mange nye udbydere af bredbåndstelefoni er startskuddet til en priskrig, der i løbet af tre til fire år vil føre til helt gratis fastnettelefoni over internettet.

- Det kommer nu, fordi mængden af bredbåndskunder er tilpas stor til, at der er et konkurrencedygtigt marked at tilbyde sine tjenester til. Det vil udvikle sig på næsten samme måde, som vi har været vidne til på mobilområdet, fordi der er flere udbydere og ikke mindst fuldstændig fri prisdannelse, siger han.

Torben Rune mener, at mobiltelefonernes udbredelse i Danmark allerede i dag har givet fastnettelefonen mindre betydning i hjemmet. Det betyder ifølge ham, at folk er mere villige til at eksperimentere med andre løsninger, hvilket også giver små telefonileverandører en chance.

- Du vil i fremtiden ikke betragte det som, at du har én telefonileverandør, men at du har mange. Det er så op til dig og dit udstyr, hvilken operatør du vælger at bruge i en given situation, mener Torben Rune.

Løsningerne fra de fleste af de selskaber, der nu tilbyder bredbåndstelefoni, kræver, at man får en speciel telefoniboks, som sættes imellem bredbåndsforbindelsen og fastnettelefonen.

Det giver en engangsudgift på 600 kroner og opefter, hvilket kan være en forhindring for at få den brede befolkning til at skifte.

Håber på kundeloyalitet

Hos Cybercity får kunderne en ny router med indbygget stik til fastnettelefonen for en kampagnepris på 99 kroner. Prisen bliver 950 kroner, når kampagneperioden udløber, men alligevel satser Cybercity på at have 10.000 telefonikunder inden næste sommer.

Specielt håber Cybercity på en fordel i, at det har en eksisterende relation til kunderne.

Samtidig åbner bredbåndsselskabet op for, at det senere vil tilbyde et andet produkt, hvor der gives afkald på noget af kvaliteten og de mange tjenester til fordel for en lavere pris.

- Det er ikke umuligt, at Cybercity laver et supplerende produkt, som henvender sig til et andet marked. Vi har valgt ikke gøre det, fordi vi vil henvende os til det brede marked, men det er ikke umuligt, at vi gør det på et tidspunkt, fortæller Jesper Hansen.

Cybercity har siden juli testet telefoniproduktet ved hjælp af 200 testpersoner - heraf 100 testkunder - og ifølge selskabet ønsker 68 procent at fortsætte som kunder på bredbåndstelefoni.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Send dine legacysystemer på pension og invitér standardløsninger indenfor

Legacysystemer er rygraden i mange organisationers it-infrastruktur, men før eller siden er det tid til at sige farvel og skifte til en eller flere standardløsninger. Vi udforsker scenarier og muligheder, der gør det muligt at rykke videre. Hvad er businesscasen? Hvilke krav stiller skiftet til din forretning og jeres processer? Hvordan

08. oktober 2024 | Læs mere


Dynamics 365 & Business Central - AI og branchemoduler

Udforsk, hvordan du kommer godt i gang med Business Central, får hjælp til at tilpasse platformen til dine behov og får mest ud af din ERP-løsning med begrænsede ressourcer.

23. oktober 2024 | Læs mere


Årets CISO 2024

Vær med når Computerworld, Dansk Erhverv og Rådet for Digital Sikkerhed tager temperaturen på trusselslandskabet lige nu, og giver dig overblikket over de nyeste trusler, de mest aktuelle tendenser og de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

24. oktober 2024 | Læs mere