Kabel-tv-selskabet Telia Stofa håber at skabe et nyt forretningsområde ved at sørge for sikkerheden i bredbåndskundernes trådløse lokalnet.
Trådløse lokalnet, også kendt som Wi-Fi eller WLAN, har vundet voldsomt indpas i danskernes hjem, og det har i løbet af året ført til debat om den manglende sikkerhed.
Problemet er, mange brugere enten glemmer eller ikke kan finde ud af at slå de indstillinger til, som sikrer den trådløse internetforbindelse mod at blive misbrugt af andre pc-brugere i op mod hundrede meters omkreds.
Sikkerhed som standard
Det problem vil Telia Stofa nu komme udenom ved at slå sikkerheden til som standard - blandt andet 128 bit kryptering af data via standarden WEP - når kunderne køber et tillægsabonnement til deres internetforbindelse hos kabel-tv-udbyderen.
- Vi ved, at der er mange, der bruger bærbare computere i dag og derfor har et ønske om at gå trådløst på nettet. Men kunderne vil ikke risikere, at der er huller i deres adgang, siger Ole Simonsen, administrerende direktør for Teliastofa.
Kunderne skal betale 299 kroner i oprettelse og 50 kroner om måneden for at få udskiftet deres kabelmodem med et nyt, som også indeholder et trådløst opkoblingspunkt - et såkaldt access point.
Med i prisen følger også et trådløst netkort til computeren og en kode, som man skal indtaste, før internetforbindelsen fungerer. Kunder helt uden it-viden kan vælge at betale 349 kroner i installation for at få en tekniker til at sætte computeren op.
På grund af den anvendte teknologi i Telia Stofas kabelmodem kan selskabets støttesystemer aflæse opsætningen af kundernes trådløse lokalnet.
Voldsom vækst
Det nye produkt kommer til et marked i voldsom vækst, hvor også konkurrenten TDC oplever et stigende salg af trådløse produkter.
- Vi kan se den samme vækst i salget af trådløst udstyr som resten af branchen, og det er en klar indikation af, at kunderne gerne vil udnytte bredbåndsforbindelsen fra flere pc'er i hjemmet, hvor det er en super-nem måde at gøre det på, siger Per Rasmussen, underdirektør i TDC Privat.
TDC har længe tilbudt kunderne en totalinstallation, når de køber et bredbåndsprodukt. Her koster det knap 1.500 kroner at få en tekniker ud, som også sørger for at slå sikkerheden til eventuelt trådløst udstyr.
Det er dog ikke noget teleselskabet bruger til at markedsføre sig.
- Vi oplever, at kunderne er opmærksomme på sikkerheden, og den primære information fra os er en vejledning på vores website og en installationsvejledning, som følger med de trådløse produkter, siger Per Rasmussen.
I tvivl om markedet
Telia Stofa håber med sit nye produkt at tvinge brugerne til sikkerhed, men selskabet er usikkert på, hvor stort markedet er.
- Vi er faktisk meget i tvivl. Vi ved bare, at der er stadig større andel, der har bærbare computere og ønsker de her ting. Om det bliver 10 procent af Stofa-brugerne ved jeg ikke, men det kunne være et gæt. Jeg tror dog ikke, at markedet er meget større end det, siger Ole Simonsen.
Ifølge ham havde Telia Stofa ved udgangen af juni omkring 117.000 kunder, som også brugte kabel-tv-forbindelsen til bredbåndsinternet.