Internetudbyderen Tiscali har for knap 98 millioner kroner solgt sit svenske datterselskab til Spray Network, der er ejet af Lycos Europe, som også ejer Jubii.
Salget kommer blot en uge efter, at Tiscali solgte sit norske datterselskab til Telenor for 45 millioner kroner.
Tiscali har også solgt sine afdelinger i Sydafrika og Østrig, og selskabet har dermed fuldført nogle af sine planer om at skaffe kontanter i kassen til at betale et stort lån, som forfalder næste år.
Danmark ikke til salg
Trods salget af Tiscali i både Norge og Sverige holder den danske direktør ligesom tidligere fast på, at Tiscali i Danmark ikke er til salg.
- Der blev lagt en plan før sommeren, som hed, at man ville forsøge at finde en køber til Tiscali i Norge, Sverige, Sydafrika og Schweiz. Den plan bliver nu fulgt, og Tiscali Danmark er ikke sat salg, siger administrerende direktør Serge Lupas.
Tiscali i Sverige havde ved udgangen af juli omkring 22.000 bredbåndskunder og 110.000 aktive modem-brugere. Selskabet skal nu vente op mod fem uger på, at de svenske konkurrencemyndigheder godkender handelen.
Ifølge Serge Lupas får salget af Tiscali i Norge og Sverige ikke umiddelbart betydning for selskabet i Danmark.
- Vi har samarbejdet på tværs af koncernen med mange af selskaberne, men i princippet ændrer det ikke så meget for os, siger han.
Alene i Norden
Omvendt håber han på længere sigt, at Tiscalis ambitioner om overskud i Danmark i 2006 får bedre betingelser, når selskabet er alene i Norden.
- Det har en positiv indflydelse på den fokus, Tiscali-koncernen har på Danmark. Vi prøver at få bygget Tiscali i Danmark op til et nøgle-land i koncernen, og vi har en god kundebase og en netværks-infrastruktur, som koncernen prøver at få op at køre i andre lande, siger Serge Lupas.
Han henviser dermed til Tiscalis ADSL-satsning, hvor selskabet ligesom Cybercity har sat sit eget udstyr op på TDC's centraler modsat eksempelvis Tele2, der sælger TDC's tjenester videre.
Ifølge Serge Lupas har Tiscali i Danmark haft et positivt driftsresultat igennem hele 2004 og han lover, at selskabet vil være klar med nye produkter i løbet af efteråret.