Det er gået stærkt, siden smartphone-bølgen for alvor begynde at rulle for omkring et årti siden.
Der er solgt millioner og atter millioner af smartphones, skærmene er blevet stadig større, og processor-kraften stadig mere imponerende.
Vækstraterne i smartphone-industrien er dog ikke, hvad de var for nogle år siden, fordi mange markeder efterhånden er mættede. Derfor har mange producenter også kig på, hvad det næste store, der kan drive væksten, bliver.
Fokus i industrien skifter i takt med, at vi bevæger os ind i det, der er blevet kaldt 'post-smartphone-æraen.'
Her er det blandt andet stemmebaserede brugergrænseflader, kunstig intelligens og augmented reality, der vinder frem - mens traditionel, touch-baserede navigation i mindre grad er der, hvor man forsøger at innovere.
Læs også: Helt nye brugergrænseflader på fremmarch: Stiller meget store krav til dig som softwareudvikler
Analysefirmaet ABI Research vurderer i en ny rapport, at vi i den nye æra vil se selskaber som Google og Amazon træde frem som markedsledere, fordi de har nogle klare styrker på disse områder.
Samtidig skriver skriver ABI Research om Apple:
“Apple vil halte bagefter på grund af selvtilfredshed med innovationen.”
Google og Amazon kommer til at føre an
ABI Research kommer ikke bare med den påstand ud af den blå luft. Analysefirmaet har blandt andet set nærmere på selskabernes patent-porteføljer, investeringerne i forskning og udvikling, antallet af opkøb og bidrag til standiserings-institutioner og open source-miljøet.
Herefter er de 10 største selskaber/økosystemer blevet sammenlignet: Amazon, Apple, Facebook, Google, Huawei, Lenovo, LG, Microsoft, Nokia og Samsung.
Læs også: Nye smartphone-tal afslører: De største producenter spiller med musklerne på markedet
På den baggrund udtaler David McQueen, research director i ABI Research, blandt andet:
“Den næste innovations-bølge i smart device økosystemet vil bliver ført an af Google og Amazon, da deres åbenlyse styrker på områder i markant vækst, herunder ikke mindst datalogi, giver mulighed for en mere fleksibel tilgang til næste generation inden for brugeroplevelser. De er essentielle for, at man kan skabe dybere oplevelser og helt nye menneske-til-maskine-interaktioner.”
“Uden at have den tunge byrde med legacy-systemer og -hardware, er disse web-firmaer i en god position til til at føre an, når markedet bevæger sig ind i post-smartphone-æraen.”
Disse virksomheder vil halte bagefter
Det er ikke kun Apple, som ABI Research har placeret i gruppen af 'follwers’. Her finder man nemlig også producenter som Samsung, Microsoft og Huawei, som analysefirmaet vurderer er mindre godt rustet til at drive innovationen på markedet.
“Disse spillere har også byrden med deres etablerede smartphoneforretning, der giver dem mindre fleksibilitet til at innovere uden for boksen,” skriver ABI Research, der dog samtidig understreger, at man ikke kan afskrive dem i forhold til, hvem der kommer til at føre an på fremtidens marked.
Der er dog næppe tvivl om, at et selskab som Apple vil have en anden tilgang end eksempelvis Google og Amazon.
“Follower-virksomheder har ofte en mere evolutionær tilgang til innovation - til dels fordi de skal beskytte deres eksisterende investeringer, da de frygter at disrupte deres nuværende markeds-lederskab, og til dels fordi de finder det sværere at omfavne nye og mere disruptive tilgange til teknologi,” lyder det fra ABI Research.
Læs også:
Nye smartphone-tal afslører: De største producenter spiller med musklerne på markedet
Nu kommer post-app-æraen: Du skal tænke mobile løsninger på en helt ny måde
Helt nye brugergrænseflader på fremmarch: Stiller meget store krav til dig som softwareudvikler