Som Computerworld skrev tidligere på ugen, genovervejer en del virksomheder nu de app-initiativer, som der er blevet sat gang i i de senere år med udgangspunkt i de populære smartphones og tablets.
Der er mange fordele ved mobil-apps, men der er også kommet en erkendelse af, at det at udvikle og vedligeholde apps kræver en del arbejde, og at der derfor også er nogle scenarier, hvor en app måske ikke er den rette vej frem.
Business casen i at satse på apps til kunder og medarbejdere holder nemlig ikke nødvendigvis, når man også medtager omkostningen til eksempelvis support, vedligehold, opgraderinger og marketing.
“I 2019 vil 20 procent af alle brands forlade deres mobil-apps,” lyder forudsigelsen fra Gartner, der videre forklarer:
“Mange brands oplever, at mobil-applikationer ikke leverer det niveau af udbredelse og kundeengagement, som de forventede. De originale beregninger af return-on-investment holder ikke på grund af omkostningen til support, vedligehold, opgraderinger, kundesupport og marketing for at sikre downloads.”
Læs historien her: Alt for meget bøvl: Virksomheder overvejer at droppe deres apps igen - har kig på andre løsninger
Delte meninger om apps
Flere af Computerworlds læsere har ytret sig i debatten om fordele og ulemper ved apps. Blandt andet skriver en læser:
“Apps er generelt en dårlig business case versus en webside. Folk har ensidigt fokus på downloads af apps, men ikke om de reelt bliver brugt.“
En anden læser skriver:
“Jeg håber også, at vi har set toppen af antal apps, især når det gælder disse overflødige apps.”
Der er dog også dem, der mener, at appen rummer mange fordele:
“Jeg er glad for de apps, som giver mening for mig, hvor jeg kan logge ind via TouchID eller FaceID, hvor kamera og GPS, sensorer fungerer optimalt, skærmbilledet og knapper er optimeret til min skærmstørrelse, filer gemmes i appen, og hastigheden er langt hurtigere end på almindelige hjemmesider. Så slipper jeg også for at hoppe rundt mellem alle fanerne i min mobile browser…”
Flere og flere satser på browser-løsninger
Gartner forventer, at 80 procent af alle virksomhedstransaktioner i 2024 vil finde sted på mobile enheder.
Analysefirmaet argumenterer for, at man derfor bør at satse på forskellige platforme, frameworks, værktøjer og teknologier for at styrke den mobile tilstedeværelse.
Gartner mener også, at apps bestemt stadig har en fremtid, men at der kommer mange nye løsninger til, der kan supplere og i nogle tilfælde erstatte apps.
Eksempelvis forventer Gartner, at web-apps i 2020 vil have erstattet 50 procent af forbrugerrettede apps.
Læs mere her: Nu kommer post-app-æraen: Du skal tænke mobile løsninger på en helt ny måde
Deltag i afstemningen
Computerworld kunne godt tænke sig at undersøge, hvor udbredt det er blandt danske virksomheder, at man vælger at droppe en eller flere apps igen og i stedet satser på andre løsninger.
Deltag derfor meget gerne i afstemningen herunder og uddyb eventuelt med en kommentar i debatten.
Læs også: