Mobil-appen lever stadig i bedste velgående, og den er ikke ved at bliver overflødiggjort. Men over de kommende år vil måden, man arbejder med mobile løsninger på, blive kraftigt forandret.
Det var budskabet fra Jason Wong, research director for app design og udvikling hos Gartner, da han holdt et oplæg i sidste uge på Gartner Symposium i Barcelona.
”Måske I har hørt rygter om, at mobil-apps er fortid, men det passer ikke,” lød det fra Gartner-analytikeren.
Mere fra Gartner Symposium: Her er syv konkrete teknologier der kan disrupte din virksomhed
Når man hører historien om, at apps ikke længere har samme relevans, skyldes det ikke mindst, at det er stadig mere populært til udvikle webbaserede mobil-løsninger, og at teknologierne til dette hele tiden bliver bedre.
Samtidig kommer der flere og flere nye brugergrænseflader, eksempelvis de stemmebaserede, og mobilitet ændrer sig fra kun at handle om smartphones og tablets, til også at gælde biler, smartwatches, smartglasses og så videre.
Appen lever – men det er hårdt arbejde
Intet af det betyder dog, at apps i ordets klassiske forstand er på vej væk, lød det fra Jason Wong:
”Det er nu, at I skal træde på speederen og sætte fart på mobiludviklingen – og særligt med mobil-apps,” sagde Jason Wong, der dog samtidig forståelse for, hvorfor man nogle steder vælger en webløsning frem for en app for blandt andet at gøre dagligheden lidt lettere for udviklerne:
”Apps er hårdt arbejde. Det er som at skubbe en sten op ad et bjerg,” sagde Jason Wong med henvisning til det konstante behov for at opdatere og vedligeholde apps på tværs af styresystemer og hardware.
Mobile løsninger ændrer sig
Gartner forventer, at 80 procent af alle virksomhedstransaktioner i 2024 vil finde sted på mobile enheder. Det inkluderer ikke bare smartphones og tablets, men også biler, smartwatches og eksempelvis Amazons Alexa.
Mere fra Gartner Symposium: Opråb til virksomhederne: Jeres it-sikkerhed er baseret på den forkerte præmis
Derfor skal man som virksomhed også erkende, at man både vil skulle arbejde med traditionelle apps og mange andre løsninger og teknologier, forklarede Jason Wong.
”Den primære besked er, at I ikke skal forsøge at bygge én enkelt arkitektur til alle jeres apps,” sagde han og argumenterede for, at det i stedet er nødvendigt at satse på forskellige platforme, frameworks, værktøjer og teknologier.
”Man skal have et åbent sind og overveje forskellige scenarier.”
Appens fremtid
Gartner-analytikeren lagde i sin tale vægt på, at apps bestemt stadig har en fremtid, men at der kommer mange nye løsninger til, der kan supplere og i nogle tilfælde erstatte apps. Eksempelvis forventer Gartner, at web-apps i 2020 vil have erstattet 50 procent af forbrugerrettede apps.
”Mange af de apps, der findes i app-butikkerne, vil blive erstattet af progressive web-apps, fordi de leverer meget af det, som native apps gør,” sagde Jason Wong, der samtidig forklarede, at definitionen af ’mobile’ er under forandring.
”Der er eksempelvis en masse hype omkring Oculus Rift og Hololens, og væksten er signifikant.”
Jason Wong anbefalede derfor, at man fokuserer på at skabe den bedste digitale oplevelse på tværs af platforme og teknologier.
”Alle disse services vil være et krav i forhold til de digitale oplevelser. Man vil kræve de samme let tilgængelig services, som apps også står for.”
”Det handler om en masse forskellige oplevelser på tværs af de forskellige teknologier, som du kan springe ind og ud af,” sagde Jason Wong.
Eksempelvis bør man kunne stille Alexa-højtalere et spørgsmål og så få resultatet leveret i en app. Det kræver i høj grad cloud-services og integration.
”Den nye realitet inden for digital business er, at du skal være der, hvor kunderne er. Det er svært, for der er en masse elementer, og de skal være integrerede. Det mobile skal tænkes bredere nu.”
Gartner-rådgiveren forklarede samtidig, at der stadig er alt for mange virksomheder, der får udviklet apps og andre mobile løsninger uden helt at være klar over, hvad det er, at man ønsker at opnå:
”Hvis du bygger en mobil-app, og du ikke har KPI’er til at måle, hvad forretningen får ud af appen, er det ikke godt,” sagde Jason Wong.
Her er din arbejdsplan
Gartner mener, at vi nu bevæger os ind i post-app-æraen. Apps vil ikke forsvinde – tværtimod – men der vil være behov for en mere nuanceret og intelligent tilgang til de mobile løsninger.
”Der vil komme mange nye oplevelser. Vi er stadig på et tidligt stadie med det digitale. Vi har eksempelvis endnu ikke set ægte, samtalebaserede interfaces.”
Jason Wong og Gartner har et bud på en konkret arbejdsplan til it-chefer og it-organisationer:
Næste uge:
Find frem til de mobile mangler, som dine outsourcing-partnere kan adressere, eksempelvis med bots og AR.
Udarbejd en plan for at tiltrække og træne talenter og kompetencer til den digitale forretning.
De næste 90 dage:
Design backend-arkitekturen til det mobile og det, der kommer efter.
Implementer en bimodal it-tilgang (it i to hastigheder, red.) og DevOps-arbejdsmetoder.
De næste 12 måneder:
Sæt gang i ’citizen development’ (hvor alle kan programmere let, red.) i forretningsenhederne for at aflaste i forhold til noget af app-arbejdet.
Opret design-center med ekspertisen og saml alle post-app-aktiviterne.
Mere fra Gartner Symposium:
Opråb til virksomhederne: Jeres it-sikkerhed er baseret på den forkerte præmis
Tusindvis af it-folk samlet for at knække koden til din digitale fremtid: Se alle billederne her
Her er syv konkrete teknologier der kan disrupte din virksomhed
Du skal træffe et afgørende valg: Vil du underlægge dig de store it-giganter eller bekrige dem?