Gartner Symposium, Barcelona: Rykket mod cloud-baserede kontorpakker og produktivitetsløsninger er massivt, og det vil kun blive endnu mere markant i de kommende år.
Det fortæller Gartner-analytiker Jeffrey Mann i en præsentation på Gartners Symposium, der finder sted i denne uge i Barcelona.
”Der er mange tegn på modenhed. Vi har flyttet os fra, at det handlede om migreringen og om planlægningen af migreringen, til at mange nu har gjort det, og at man nu begynder at se konsekvenserne,” forklarer Jeffrey Mann.
Gartner har lavet en undersøgelse af, hvordan det ser ud med email-domænerne på amerikansk plan i dag:
Her har omkring seks ud af 10 af de virksomheder, der er rykket i skyen, valgt at satse på Office 365, mens resten mere eller mindre tilhører Google.
Jo større organisationen er, jo mere sandsynligt er det, at man vælger Microsoft, forklarer Gartner.
I juni 2016 var det dog stadig 79 procent af virksomhederne, der havde email-løsningen placeret on premise eller i en hybrid eller private cloud.
”Tallene vil derfor faktisk være højere end det her, fordi det eksempelvis ikke inkluderer hybride løsninger. Men det viser, at der stadig er en hel del organisationer, der ikke har foretaget rykket,” siger Jeffrey Mann om de 79 procent af viksomhederne, der altså stadig ikke er rykket ud i en public cloud med emailen.
Det vigtige budskab fra Gartner er da også, at man forventer, at det i 2021 vil være over 70 procent af alle virksomheder på globalt plan, der anvender cloud office-løsninger i en betydelig grad.
Microsoft og Google er et duopol
Samtidig forklarer Jeffrey Mann, at Microsoft og Google med deres respektive kontorpakker, email-løsninger og samarbejdsværktøjer i skyen mere eller mindre har banket alle konkurrenter af banen og i dag reelt ejer markedet.
”Det er næsten udelukkende Microsoft og Google. Det er et duopol. Det er meget svært for andre at komme ind på markedet,” forklarer Jeffrey Mann.
”Det er ikke sådan, at der kun kan være en eller to spillere. Der er plads til flere. Men når først der er skabt et duopol, er det som regel svært for andre at komme ind på markedet.”
Ligner hinanden mere og mere
Jeffrey Mann argumenterer på scenen i Barcelona for, at man som it-organisation aldrig må undervurdere valget af kontorpakke. Det er nemlig den software, som brugerne har det tætteste forhold til.
”Det er dette, kontormedarbejderne bruger 90 procent af deres tid på – email og kontorpakken,” siger han.
”Det har en stor betydning for brugerne. Der er ikke mange beslutninger, der har så stor betydning. En Windows-opgradering har også stor betydning, men den påvirker jo ikke, hvordan brugerne arbejder.”
Mere fra Gartner Symposium: Skyhøje forventninger til it-chefen og it-organisationen: Her har I ansvaret for at sikre virksomhedens succes
Jeffrey Mann peger dog samtidig på, at de to løsninger, der altså dominerer markedet – Office 365 og G Suite – ikke er ret forskellige i forhold til hverken pris eller udseende og funktionalitet.
”Du kan stadig se forskel på Google og Microsoft – løsningerne ser forskellige ud, og tilgangen er lidt forskellig. Men de ligner hinanden mere og mere, og der er en god portion ’best of breed’ over det.”
Sådan reagerer de andre leverandører
Mest interessant ved udviklingen på markedet er det måske, at Microsoft og Google nu fylder så meget, at de øvrige leverandører enten dropper deres løsninger eller ændrer strategi.
Samtidig indordner mange andre typer it-leverandører sig også under Microsofts og Googles dominans – det gælder eksempelvis SAP, Cisco, Oracle, Amazon, Salesforce, Slack og Jive.
Det gør de ved at stille API’er og plugins til rådighed og ved at sikre integrationen til eksempelvis Office 365. Det vil vi kun se mere af i de kommende år, vurderer Jeffrey Mann.
”Jeg ser på det, som at der er en stor storm på vej. Stormen er de to store leverandører. Når stormen kommer, får det mange af de mindre både til at hoppe op og ned i bølgerne på havet.”
”Nu overvejer de andre leverandører, hvordan de kan udnytte stormen, og hvordan de skal forholde sig til den. Du bliver også påvirket, når den store storm kommer,” beskriver Jeffrey Mann situationen.
Han fremhæver, at der overordnet set er tre forskellige reaktioner på Microsofts og Googles fremmarch:
1: Der er dem, der forsøger at konkurrere
“Det er ikke så mange. Du skal være ret sikker på dig selv, hvis du vil gå op imod Microsoft. Det er meget svært at konkurrere med noget, som brugerne allerede betaler for,” siger Jeffrey Mann.
Hanog peger på, at IBM til dels har forsøgt dette, mens også Amazon har en løsning, der minder om Office 365 og G Suite.
2: Dem, der både konkurrerer og samarbejder via integration og support
”Det er her, at de fleste går hen. De fleste leverandører har i dag en PowerPoint-slide, hvor de viser, hvordan de integrerer med Google og Microsoft,” siger Jeffrey Mann.
Han nævner her specifikt Slack, Dropbox, Box, Salesforce og IBM Watson Workspace.
3: Dem, der satser på integration og support
Det er virksomheder som SAP og Oracle, der i høj grad har denne tilgang. De sikrer eksempelvis integrationen til Office 365 og G Suite fra deres forretningssoftware.
Alle konsulentvirksomhederne satser også på dette område, fordi rykket til cloud-løsningerne er så massivt, og behovet for mere integration og tilpasninger er et gyldent forretningsområde.
Mere fra Gartner Symposium:
Du skal træffe et afgørende valg: Vil du underlægge dig de store it-giganter eller bekrige dem?
Her er syv konkrete teknologier der kan disrupte din virksomhed