I de seneste år har der i den globale it-industri været et massivt fokus på kunstig intelligens, og også her i Danmark fylder emnet ekstremt meget i øjeblikket.
Potentialet er enormt, lyder det. Det vil forandre alt. Det er fremtiden.
Men én ting er, at der tales så meget om kunstig intelligens. Noget andet er, om snakken - eller hypen om man vil - er ved at tage overhånd? Er forventningerne ved at blive skruet for meget i vejret?
Det spørgsmål har Computerworld stillet til Peter Søndergaard, executive vice president i rådgivningsfirmaet Gartner.
Hvor ser du kunstig intelligens og de tilhørende teknologier på Gartners hype cycle?
“Det er en samling af forskellige teknologier, som så befinder sig på forskellige niveauer af hype cyclen, men de er nok ved at rykke op til toppen af hypen i øjeblikket.”
“Det er fjerde eller femte gang, at vi er på toppen af Gartners hype cycle med hensyn til kunstig intelligens.”
“Der er sikkert nogle af de mere ældre af dine læsere, der kan huske den danske forsikringsbranches investeringer i kunstig intelligens i slutningen af 80’erne, hvor det skulle supportere rate-forsikringer og aktuar-funktionen. Og det blev jo aldrig til noget.”
“Derfor skal man altså være påpasselig: Teknologien udvikler sig stadigvæk, og det er rimeligt dyrt. Men der er helt klart områder, hvor deep learning-baserede systemer kan have en værdi,” siger Peter Søndergaard og nævner specifikt medicinal-området som et eksempel på dette.
Teknologierne og markedet har udviklet sig
Hvad er det, der gør, at I tror på, at kunstig intelligens bliver en succes denne gang?
“Hardware-siden har udviklet sig til at kunne håndtere det, og der er udviklet kommercielle softwareløsninger, der kan emulere beslutningsprocesser.”
“Markedet er i gang med et skift fra den første generation i denne her bølge med leverandører som eksempelvis IBM og IPSoft over til, at der er er meget store investeringer på venturesiden. Det er et af de største områder rent investeringsmæssigt, hvilket har resulteret i en hel masse små startups.”
Læs også: Ekspert ikke i tvivl: Det er nødvendigt at indføre helt nye KPI’er i mange virksomheder
“Samtidig ser vi ekstremt store interne investeringer hos Google, Microsoft, Facebook og andre.
"Markedet er meget bredere og meget dybere, og der er en hel række alternativer på forskellige vertikale brancher, som gør, at det ikke er så snævert, som det har været i de andre generationer af kunstig intelligens.”
“Det er årsagen til, at vi ser det anderledes denne her gang.“
Samtidig kommer Gartner dog også med en advarsel:
“I og med at det nu bliver blæst op til at kunne løse alt, og at det også bliver blæst op til, at vi snart ikke nogen jobs har, er der en risiko for, at det ryger ned i 'trough of disillusionment’,” siger Peter Søndergaard med henvisning til 'skuffelsens dal' i Gartners hype cycle.
Det vil kunstig intelligens blive brugt til
Peter Søndergaard, executive vice president i Gartner, forklarer, at vi grundlæggende ikke skal forvente at se en regulær revolution med kunstig intelligens i de kommende år, men at der bestemt vil være interessante brugsscenarier og business cases.
“Vi forventer, at kunstig intelligens over de kommende år vil have mest at gøre med at tilføre yderligere værdi til de folk, vi har i dag. Det har ikke så meget at gøre med at erstatte folk.”
“Det er mere en support til at gøre virksomheden mere produktiv. Det vil sige at gøre specifikke funktioner mere produktive.”
“For det andet er det på i hvert fald kort og mellemlang sigt et spørgsmål om at identificere, hvor det er, at man vil indføre små pilotprojekter. Og også at indse, at værdien af kunstig intelligens-investeringer ikke nødvendigvis kommer hurtigt, fordi det har meget at gøre med at træne systemerne.”
Risiko for skuffelser
“Der er en risiko for, at folk starter ud med det, og så faktisk finder ud af, at det for dyrt eller for komplekst at opnå den værdi, som muligvis er i det.”
“Det er meget et spørgsmål om at starte ud langsomt. Også fordi at der i Danmark og rundt omkring i verden ikke er så mange mennesker, der i princippet forstår kompleksiteten i kunstig intelligens. Vi har ikke eksperterne - på nær hvis man er en meget stor bank eller en meget stor organisation og har råd til at betale for ekspertisen.”
Peter Søndergaards anbefaling om kunstig intelligens lyder derfor:
“Start i det små og forsøg så at validere et projekt. Måske skal du også være påpasselig med at gå så langt som at engagere kunder til at begynde med - muligvis er det bedre at forsøge at benytte det internt til at supportere beslutningsfunktioner.”
Læs også:
Ekspert ikke i tvivl: Det er nødvendigt at indføre helt nye KPI’er i mange virksomheder
Her er syv konkrete teknologier der kan disrupte din virksomhed
Du skal træffe et afgørende valg: Vil du underlægge dig de store it-giganter eller bekrige dem?