Ikke nok med at de geografiske fokusområder begynder at flytte sig inden for Europa, men der sker også mange andre spændende ting i outsourcing-markedet i disse år, som vil føre til ændringer i det outsourcing-marked, som vi kender i dag.
Trendsene er mange, og der sker hele tiden nye udvikling i markedet, som ændrer de krav, som både kunder og konsulenter stiller for at ville arbejde i outsourcing-markedet.
Markedet bliver ikke mindre attraktivt af det - tværtimod, for det flytter sig hele tiden med udviklingen og det bliver mere og mere modent.
Det gør også, at outsourcing-virksomhederne nok er dem, der er hurtigst til at omstille sig til de nye krav, som stilles til markedet.
I det næste vil jeg gennemgå nogle af de trends, som jeg tror vil ændre outsourcing-markedet løbende i 2018 og måske endda længere frem.
Adgang til resurser
Der er ingen tvivl om, at der med den generelle teknologiske udvikling, som vi ser i disse år, vil være mangel på it-resurser i 2018 og mange år fremover.
Desuden er verdensøkonomien begyndt at bedres, hvorfor man også ser mange nye startups dukke op, hvor hovedparten er fokuseret på it-teknologiske løsninger eller ideer.
Alt i alt skabes der konstant nye behov for it-uddannede resurser.
Vi ser også et skifte i de måder, hvormed man søger resurser.
Både europæiske og nordamerikanske virksomheder flytter i disse år deres fokus fra Asien til det tidligere Øst- og Central Europa, hvilket klart øger temperaturen nogle yderligere grader i et allerede meget varmt marked her.
Priser
Med det store behov har man set en række prisstigninger for outsourcing i en række lande, hvilket begynder at flytte interessen fra eksisterende markeder til nye markeder - for eksempel ser vi stigende interesse for Sydeuropa og endda Mellemøsten.
Det betyder også, at mange firmaer begynder at blive mere fokuseret på sammenhænget mellem pris og kvalitet.
Snart kan lav pris alene ikke dække over lav kvalitet af ydelsen.
Kvaliteten skal klart være i top, for man har i dag og i fremtiden ikke tid til at fejle og ”time to market” er blevet meget kortere.
Er kvaliteten ikke er i orden, så forsvinder kunderne meget hurtigt, for der er næsten altid et tilsvarende produkt at finde hos en alternativ leverandør.
Så rent faktisk er en række virksomheder blevet mindre prisfølsomme, hvis bare kvaliteten er i top og leverancen sker som aftalt og til rette tid.
Mere transparens blandt outsourcing virksomheder
En række outsourcing-virksomheder har også forstået, at man ikke bare kan fakturere timer til en ugennemsigtig timepris, som ikke hænger sammen med de timepriser, som markedet reelt betaler dets resurser.
Så de fleste outsourcing-virksomheder er begyndt i højere grad at specificere de ydelser, som de leverer, så kunderne både forstår og accepterer alle relevante omkostninger i forbindelse med en outsourcing.
Dette betyder også, at man for eksempel nu bedre kan vælge til og fra omkring ydelser, ligesom nogle virksomheder kan tillægge personlige tillæg og bonusser til udvalgte folk, hvis de ønsker at belønne disse.
Så den tidligere ”one fits all” model i priser og omkostninger er ved at være helt væk de fleste steder.
Mere specialisering
En anden trend, som er meget udtalt, er specialisering, for de fleste større outsourcing-firmaer kan og ønsker ikke mere at have alle ydelserne på deres hylder.
Det betyder, at vi ser flere og flere domain- og teknologi-specialiserede virksomheder, som siger nej til kunder, som har ønsker, som de ikke har på hylderne, da dette fjerner fokus fra deres core specialer og kompetencer.
Dette betyder også, at nogle virksomheder er nødt til at benytte flere outsourcing-firmaer til at gennemføre deres løsninger.
Ofte fører det også til bedre løsninger, da de virksomheder, der er specialiserede, også er specialiserede i at integrere til andre løsninger eller de har integrationsteams, som kan integrere deres løsninger til andre teknologier.
Nye specialer inden for outsourcing
Big data-specialister er også begyndt at blive efterspurgt, for mange firmaer har ikke selv kapacitet til at hyre big data-resurser, så opgaver som data-indhentning og -analyser, og udvikling af værktøjer til analyser, m.m. bliver nu mere og mere outsourcet til firmaer med speciale i dette.
Vi ser det også i forbindelse med blockchain-teknologi, hvor det er specialiserede firmaer, der leverer blockchain-løsninger til eksempelvis banker og virksomheder, som ønsker at have fuldt overblik over deres transaktioner.
Yderligere trends
Endelig er der ingen tvivl om, at tingene skal gå hurtigere, hvorfor man ser færre og færre siloopbyggede organisationer.
Den manglende fleksibilitet er både fordyrende og ikke smidig nok, når man i fremtiden ønsker at arbejde mere agilt.
Her er outsourcing også igen blevet en aktiv faktor, som gør det muligt at skalere hurtigt både op og ned, hvorfor outsourcing af mange virksomheder ses som en løsning for en skalerbar resursepulje.
Det samme gør sig også gældende i forhold til cloud, hvor outsourcing virksomheder, som kan drive og har styr på sikkerhed og er skalerbare, klart begynder at overtage fra eksisterende infrastrukturer.
Både offentlige og private clouds udbredelse er hurtigt stigende, hvilket også ses i antallet af ”Software-as-a-Service” løsninger som vinder frem.
Kampen om talent
Uanset hvad vi siger, så er kampen omkring talent stadig en kamp alle er involverede i, for outsourcing-virksomhederne slås også indbyrdes om de bedste talenter.
I denne kamp indgår også alle de virksomheder, som ønsker at hyre folk direkte, så dette er en kamp som stadig bliver hårdere og hårdere.
Men adgang til talent er ikke altid nok. Man skal også have de rigtige kompetencer.
Her kommer ikke alle de tekniske universiteter til at følge med, for udviklingen på nye teknologier m.m., går så hurtigt, at det ofte er de interne uddannelsesprogrammer i de enkelte virksomheder og deres evne til at levere uddannelse og træning, inklusiv domain viden, som afgør, hvor talenter vil arbejde, så både outsourcing-virksomheder og almindelige virksomheder må i dag have interne træningsfaciliteter og konstant fokus på videreudvikling af deres folk, hvis de vil fastholde deres talenter.
Konklusion… Ja, det er ikke let at navigere i dagens outsourcing-marked
Grundlæggende er det ikke blevet lettere at navigere i it-markedet, og med de nye trends og kampen om talent og resurser, sammen med alle øvrige trends betyder, at man skal hele tiden holde ”tungen lige i munden”, hvis man ønsker at være med på noderne hele tiden og ønsker at operere optimalt under de givne markedskonditioner.
For man skal ikke hyre for mange folk, men skal outsource så meget som muligt, hvis man kan finde de rette og forhåbentlige troværdige firmaer, som kan levere de specialiserede resurser man skal bruge, og når man skal bruge dem.
Men nogle ting er helt sikre; kvalitet, time-to-marked, inden for budget, fleksibilitet og skalerbarhed, specialviden og dyb domainviden, agilitet, og konstant talentudvikling er i dag nøglen til effektiv og eftertragtet outsourcing og de outsourcing firmaer som kan leve op til hovedparten af de trends, som her er omtalt, vil blive vinderne i fremtidens outsourcing marked.
Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.
Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?
Læs vores klumme-guidelines og send os noget tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.