En årlig vækst på 18,4 procent fra 2017 til 2021. Det er, hvad det globale marked for wearables har udsigt til, når man ser på antallet af enheder, som producenterne sender afsted fra fabrikkerne.
Sådan lyder det i et nyt forecast fra analysefirmaet IDC, hvor det fremgår, at der i 2017 sendes lidt over 113 millioner wearables-enheder ud på markedet på globalt plan. Det vil være steget til over 222 millioner i 2021.
Selvom det vrimler med avancerede smartwatches på markedet, er det dog stadig de helt simple fitness-armbånd, der sælger bedst, viser opgørelsen.
Det er nemlig i dag produktkategorien basic wristbands - eksempelvis produkter som Xiaomi Mi Band og Fitbit Charge - der fylder mest på markedet med en markedsandel på 39,8 procent.
Det ventes at ændre sig frem mod 2021.
Læs også: Test af Apple Watch 3: Seriøst kedeligt smartwatch - men jeg vil ikke undvære det alligevel
Sådan vil markedet udvikle sig
Til den tid vil den dominerende produktkategori være 'basic watches' med 35,1 procent, efterfulgt af 'smart watches' med 32,1 procent - og basic wristbands vil til den tid være faldet til en markedsandel på 21,5 procent.
“Ure (både smart og basic) har kurs imod at overtage føringen og ventes at stige fra 61,5 millioner i 2017 til 149,5 millioner i 2021 i takt med, at der kommer flere flere leverandører - særligt modebrands - hvilket driver væksten i denne kategori,” skriver IDC.
“Men det forbliver en udfordring at komme videre fra health og fitness og at overbevise forbrugerne om at bruge flere penge på noget, der måske ikke umiddelbart er indlysende."
"Det er her, at modebrands har en chance for at gøre det godt, da deres kundebase ikke plejer at prioritere funktioner.”
Herunder kan du se, hvordan IDC forventer, at markedet for wearables vil udvikle sig i de kommende år.
Læs også:
Test af Apple Watch 3: Seriøst kedeligt smartwatch - men jeg vil ikke undvære det alligevel
Helt nye brugergrænseflader på fremmarch: Stiller meget store krav til dig som softwareudvikler