Det danske webbureau Orango fik i slutningen af august ny ejer i form af Pixlab A/S, og samtidigt fik Orango ny direktør i skikkelse af Klaus Walkusch.
Han ejer blandt andet også Orango-konkurrenten Standoutmedia.
Siden Orango-overtagelsen har flere af webbureauets kunder i september modtaget fakturaer om, at de skal betale for de Gmail-services, som de ellers har kørt gratis hos Orango.
Det kan du læse mere om her: Dansk webbureau truer kunder: Betal for gratis Google-tjenester eller få slettet dine mails
Google: Vi har samme vilkår som altid
Samtidig forklarer Orango i forbindelse med sine fakturaopkrævninger, at kunderne kan stille alle de spørgsmål, de vil, for Orango er certificeret Google-partner.
Dette stemmer dog ikke helt overens med virkeligheden, da Orango ikke er såkaldt Google Cloud-partner, som kan videresælge mailløsninger.
Computerworld har kontaktet Google, som imidlertid ikke vil kommentere konkrete sager.
It-giganten oplyser dog til Computerworld, at Google ikke har ændret sine forretningsbetingelser angående de gratis mailkonti.
Dette burde så også gælde for de Orango-kunderne, som har Gmail-løsninger.
Derfor har Computerworld kontaktet direktør Klaus Walkusch fra Orango for at høre, hvad der ifølge ham er op og ned i denne sag.
Orango: Vi beskytter kunderne
Klaus Walkusch oplyser til Computerworld, at fakturaopkrævningen og medfølgende opgradering til G-suite-produktet (tidligere Google Apps for Business) er sket for at beskytte kunderne mod Googles sletninger.
For Google er ifølge Klaus Walkusch begyndt at slette Orangos kunders mails startende med virksomheder, der begynder med bogstavet 'A'.
Siden hen har Orango en længere maildialog med Google om, hvorvidt dette er rimeligt.
Google fastholder ifølge Klaus Walkusch, at når kunderne har fået Gmails i forbindelse med et betalingsprodukt - her hjemmesider fra webbureauet Orango - er det i strid med Googles servicevilkår.
"Vi har administrationsrettigheder til kundernes Gmails, og der går vi ind og suspenderer deres mails. Det gør vi for at sikre os, at vi ikke går tilbage til Google og siger, at vi har ryddet op, så Google bare kan lukke resten," siger Klaus Walkusch.
"Hvis vi suspenderer mailen, kan kunden jo opdage, at hans mail ikke virker længere, og så kan kunden ringe ind, hvorefter vi kan fjerne suspenderingen. På den måde kan kunden selv tage stilling til, om vedkommende vil betale for opgraderingen eller ej"
Læs også: Dansk webbureau truer kunder: Betal for gratis Google-tjenester eller få slettet dine mails
Læs Orango-direktør Klaus Walkusch forklaring: Direktør vil kun interviewes per mail: Derfor har vi sendt fakturaer ud for gratis Gmail