Først et løfte: Samtlige artikler på Computerworld, herunder denne, er skrevet af menneskehånd.
Læser man tekster fra andre virksomheder end netop medier, er sandsynligheden dog langt større for, at ordene er sat sammen af et avanceret computerprogram.
For den mest udbredte opgave, som danske virksomheder benytter kunstig intelligens til at løse, er produktion af tekst.
Mere end hver anden danske virksomhed (55 procent) benytter AI til at skrive tekster.
Det viser en ny kortlægning af de hjemlige virksomheders brug af kunstig intelligens foretaget af Dansk Industri (DI) og fagforeningen HK.
Analysen fokuserer på de virksomheder, som har merkantile medarbejdere - altså blandt andre sælgere og indkøbere.
Den omtaler blandt andet et eksempel på tekstmæssig AI-brug i virksomheden Innopixel.
Her assisterer AI-værktøjer den enkelte medarbejder, når tekniske begreber og sammenhænge skal oversættes for, at den ansatte kan indgå i samarbejder med andre medarbejdergrupper.
Tre af fire virksomheder benytter AI
Af øvrige arbejdsopgaver, som danske virksomheder allerede har ladet kunstig intelligens overtage i stor stil, kan nævnes dataanalyse (43 procent), chatbots (33 procent), tekstanalyse (31 procent) og generering af data (30 procent).
75 procent af de hjemlige virksomheder bruger nu kunstig intelligens i en eller anden udstrækning eller forventer at bruge det fremadrettet, viser DI- og HK-analysen.
Den præsenteres på konferencen "AI og Fremtidens Arbejdsliv", som blev holdt mandag formiddag den 18. november.
Den var arrangeret i fællesskab af DI, HK Handel og HK Privat.
På konferencen optrådte blandt andre Christian Søgaard-Christensen, CEO i Lemvigh-Müller og digitaliseringsminister Caroline Stage Olsen (M).
Især de største virksomheder benytter AI
Det er særligt større virksomheder, der allerede bruger eller forventer at bruge AI i fremtiden.
91 pct. af virksomhederne med 100 eller flere ansatte svarer, at de anvender eller forventer at anvende AI fremadrettet.
Til sammenligning svarer 62 pct. af virksomhederne med mellem nul og ni ansatte det samme.
"Forskellen på de små og store virksomheders brug kan bl.a. forklares ved, at de større virksomheder i højere grad end de små har ressourcerne til at implementere og afprøve brugen af AI samt anvende lukkede systemer, hvor medarbejderne kan anvende AI internt i organisationen," står der i DI's analyse.
Den er baseret på en gennemgang af 4.239 fagbeskrivelser, 449 spørgeskemabesvarelser og 85 interviews.