"Du er nødt til at tage hånd om de lavpraktiske it-opgaver, før der er 'license to play'."
Budskabet kommer fra Jesper Kingo Christensen, CIO i Svitzer, da Computerworld besøger Mærsk-selskabets hovedkontor i Københavns Nordhavn.
Svitzer er verdens ældste bugser- og bjergningsselskab og har eksisteret siden 1833. I dag har selskabet 4.200 medarbejdere på verdensplan og omkring 400 slæbebåde.
Jesper Kingo Christensen kom til som CIO i Svitzer i januar 2014 og har siden sammen med de 25 globale medarbejdere i it-organisationen arbejdet på at modernisere selskabet på it-fronten. Det startede med nogle ret lavpraktiske tiltag, forklarer han.
"Basalt set blev jeg ansat til at genskabe tilliden til it. Der var simpelthen en problematisk udfordring i, at it ikke fungerede."
"Det var helt basale ting som netværksforbindelser, der bare ikke rigtig fungerede, og applikationer, der ikke rigtig performede. Det var udfordringen i starten og det, man ofte omtaler som license to play. Du skal have ordnet det grundlæggende først."
Artiklen fortsætter under billedet...
Her var der problemer
Jesper Kingo Christensen fortæller, at der blandt andet skulle arbejdes med at sikre fælles fodslag i den globale it-organisation, og at der samtidig også var huller i organisationen, så han måtte i gang med at ansætte nye folk.
Der var nemlig en række vigtige it-opgaver, der skulle styr på.
"Vi startede med at bygge et globalt netværk. Det var en stor operation for et meget lille team," fortæller CIO'en, mens vi sidder og kigger ud over havnen en solskinsklar efterårsdag.
Læs også: It-chefen er under pres - formår du at kæmpe dig til fremtidens CIO-stilling?
Samtidig var der behov for at tage hånd om, hvordan it kørte på de 400 slæbebåde, Svitzer råder over.
"Vi har faktisk en del systemer derude, der har brug for at synkronisere data. Det havde vi ret store problemer med at få på plads, fordi der var dårlig dækning. Så det var næste prioritet. Det handlede basalt set om at få fat på det rigtige udstyr. Det var alfa og omega for tilliden til it."
Jesper Kingo Christensen tilføjer, at de lavpraktiske gøremål også inkluderede, at der skulle styr på et e-mail-system og active directory-setuppet, der heller ikke fungerede ordentligt.
"Struktur og processer skulle på plads, og det har vi bokset en del med. Så det var været et spor, der har fyldt rigtig meget."
Samtidig har der også været masser at se til, hvad angår forretningen Svitzer, hvor der er en del industri-specifikke applikationer i spil.
Det er blandt andet safety management og det, der kan betegnes som Svitzers taxi-service rundt omkring i de forskellige havne, når skibe har brug for assistance.
"Det kræver, at der er en infrastruktur og en applikation på plads - og det interessante er så ikke mindst de data, der ligger i den applikation. Der har vi arbejdet med en optimering og standardisering i forhold til data."
Læs også: Alle taler om digital transformation: Her er tre ting der skal til for at få succes
Lavede du/I en helt klar prioritering fra starten af?
"Ja, det man roligt sige. Mine egne spidskompetencer ligger ikke inden for infrastruktur, men det var bare der, vi var nødt til at sætte ind først. Der var for mange sager, og det eskalerede - så vi var nødt til at få skabt ro på det område."
"Nu har vi fået en stabil infrastruktur og hastighed på applikationerne, hvilket er en forudsætning for at få folk til at arbejde med vores systemer og data. Det frigiver så tid, så vi kan arbejde med det 'value add', som vi så gerne vil."
Brugervenlighed er afgørende
Jesper Kingo Christensen forklarer, at det arbejde, der har fyldt meget i hans første par år hos Svitzer, ikke kun har handlet om det interne it-arbejde, men også om at forbedre og optimere i forhold til it-leverandører og -partnere.
Samtidig har der været behov for at sikre bedre brugervenlighed i forhold til de mange og meget forskellige Svitzer-medarbejdere rundt omkring i verden.
"Det førte til idéen om at lave en iPad-baseret app, som vi lige har rullet ud i Sydney. Den har et user interface, som allerede nu har fået 10 ud af 10 stjerner."
"Der er nogle helt simple knapper, du skal trykke på - eksempelvis når du er på plads, når jobbet starter, og når jobbet er slut, hvis kunder er forsinket, eller der sker andre ting undervejs. Det er helt simpelt."
"Når du trykker 'complete', bliver job-data automatisk sendt videre i systemet og ryger direkte til fakturering. Det handler rigtig meget om usability - og det er et startskud på at vise, hvad vi egentlig kan med it og digitalisering."
Kræver et nyt mindset
Jesper Kingo Christensen forklarer, at der har været og fortsat er en udvikling i måden, man tænker it på i Svitzer.
"Vi bliver mere og mere afhængige af it, så mindsettet omkring, hvad it egentlig betyder for Svitzer, er stille og roligt ved at ændre sig. Det samme er mulighederne med it."
På Jesper Kingo Christensens egen it-agenda står blandt andet et stærkt fokus på anvendelsen af data-analyser, machine learning, mobility og cloud.
"Men vi skal ud og sælge det her til organisationen, for det er stadig meget afhængigt af de ildsjæle, der sidder rundt omkring. Vi skal vise mulighederne med redskaberne for at fremme denne her agenda."
Der er nok mange CIO'er, der kan nikke genkendende til behovet for det. Er den store udfordring jeres egne begrænsninger i it-organisationen, eller at virksomheden som sådan er konservativ?
"Det er flere ting. Jeg har en begrænsning i min it-organisation i forhold til ressourcer."
"Men jeg plejer at fremhæve, at det også handler om at uddanne hinanden i det her. Det handler så igen om at få fikset det basale, før vi har license to play og kan vise værdien af it for forretningen."
"Alle, der gerne vil noget med it, har udfordringer med at tiltrække dem i forretningen, der gerne skal med. Det handler for mig at se om ledelse - og om lead by example."
Jesper Kingo Christensen tilføjer, at det er en klar fordel, at it i dag er blevet noget, alle kan forholde sig til.
"Der er ingen tvivl om, at alle mere eller mindre får øjnene op for, at der er noget, der hedder internet of things og big data og så videre. De fleste ved godt, at det er noget, man nok skal interessere sig for, men spørgsmålet er så hvornår."
"Og det handler så igen om, at vi skal være tilfredse med det, vi har i dag, før vi tager det næste store skridt."
"Vi skal have styr på small data, før vi går i gang med big data. Og samtidig er det så også et spørgsmål om timing og om, at man ikke må blive overhalet af virkeligheden," lyder det fra CIO'en i Svitzer.
Læs også:
It-chefen er under pres - formår du at kæmpe dig til fremtidens CIO-stilling?
Alle taler om digital transformation: Her er tre ting der skal til for at få succes
Når CIO'en selv skal stå skoleret: Her er it-chefens egen chef