Evnen til at rykke hurtigt og effektivt som it-organisation bliver et centralt emne i 2016.
Når nye behov, krav eller forretningsmuligheder opstår, skal CIO'en og it-organisationen kunne levere it-varen i løbet af ganske kort tid. Ellers er løbet kørt.
Det faktum spiller en central rolle hos Martin Börjesson, der er CIO i DSB og nomineret til titlen som Årets CIO i Danmark sidste år.
Han fortæller, at begreber som Fast IT og Bimodal IT derfor står øverst på agendaen hos ham i 2016.
Grundlæggende er missionen at ruste sig til både teknologisk, organisatorisk, kulturelt og procesmæssigt at kunne levere it-løsningerne langt hurtigere, end it-organisationer typisk har været i stand til tidligere.
"Man må ikke begynde at tænke på den forkromede løsning, for så fejler man," siger han i videointerviewet, som du kan se herover.
Mobil-løsning til ID-kontrol ved grænsen
Martin Börjesson nævner et konkret og meget aktuelt eksempel - nemlig den mobil-løsning DSB's medarbejdere fra årsskiftet er begyndt at bruge til at tjekke passagerernes ID ved grænsen til Sverige på grund af det såkaldte transportøransvar.
"Vi fik opgaven den 18. december og havde mere eller mindre 10 dage til at få lavet en fantastisk god løsning, der lever op til alle de krav - dog med minimum viable products-udgangspunktet - til at understøtte det, der skulle ske fra den 4. januar klokken 00:00."
Hør mere om Martin Börjessons ambitioner og erfaringer med Fast IT i indslaget, hvor DSB-CIO'en også forklarer, hvordan han vil sikre både de innovative it-tiltag og den grundlæggende it-drift fremadrettet.
Læs mere om emnet her:
It-chefen er under pres - formår du at kæmpe dig til fremtidens CIO-stilling?
To helt centrale it-begreber er nøglen til din fremtid i it-branchen
Kæmpe undersøgelse afslører it-chefens helt store udfordring - og måden den skal tackles på