ComputerViews: Større brugertilfredshed, mere enkle snitflader og mere effektive arbejdsgange.
Det er nogle af gevinsterne ved at prøve at tænke de mobile løsninger i en bredere kontekst end de mest oplagte apps.
For selvom de fleste virksomheder har investeret betydelige summer i både smartphones og tablets over de seneste år, så er det langt fra alle steder, at man udnytter mulighederne til fulde.
Og faktisk kan det være de mest simple løsninger - de lavthængende frugter - der kan have den største effekt.
Grundlæggende handler det om at sikre, at fokus er på at levere den størst mulige værdi til brugerne.
Et eksempel på en virksomhed, der har det udgangspunkt med de mobile løsninger, er DSB.
Indkøbet af omkring 7.000 iPhones og iPads er nemlig kun første skridt. Det er de konkrete løsninger, der er er den udslagsgivende faktor for, om mobil-satsningen også bliver en succes, fortæller Martin Börjesson, CIO i DSB, i videoindslaget herunder.
"Når vi har de mobile enheder, skal vi selvfølgelig deploye så meget som muligt på dem," siger han i indslaget og kommer med en række konkrete eksempler på, hvad DSB satser på:
"Vi får eksempelvis også vores SAP-system ud på de mobile enheder. Vi arbejder lige nu rigtig meget med at få så simple ting som faktura-godkendelser, indkøbsordre-godkendelser, fraværsregistrering og så videre til at køre på de mobile enheder."
"Dermed får vi det næste trin på. Ikke bare det driftsnære, men også at få de mobile enheder til at understøtte de administrative processer. Når du gør det, er der ingen tvivl om, at du bliver langt mere effektiv som selskab," forklarer Martin Börjesson.
"Du får også en mere brugervenlig snitflade, fordi det er enkelt. Apps er ikke ligeså komplekse, som når man skal logge på sin backend i SAP. De indeholder kun netop det, du har brug for."
Stop nu snakken om "The next big thing"
Måske vil der være dem, der argumenterer for, at det også kan blive lidt for meget af det gode med det mobile fokus.
For det er vel stadig pc'en, der er medarbejdernes vigtigste arbejdsredskab?
Det er det måske også i den forstand, at det er foran pc'en, mange af os tilbringer vores arbejdsdag. Men det ændrer ikke ved, at smartphonen er helt essentiel, når det kommer til at gentænke arbejdsgange og levere bedre it-løsninger med det mål at øge effektiviteten og brugertilfredsheden i organisationen.
Forrester-rådgiver Ted Schadler har en interessant kommentar om det uindfriede mobile potentiale:
"Jeg brækker mig, hvis jeg hører én til historie om ‘the next big thing' blot for at finde ud af, at det er et nicheprodukt som et skateboard eller legetøj som en forbruger-drone eller et smartwatch eller en fancy måde at åbne en dør på eller opdage røg på."
"Den seneste store produkt-innovation var smartphones," skriver han i et blogindlæg.
Læs også: De mobile platforme storhitter: Men vi begår en fejl med ganle applikationer og data
Ted Schadler skriver videre i sit indlæg, at med 4,3 milliarder mobilabonnementer på verdensplan mod under en milliard kablede internetabonnementer, så tilhører fremtiden smartphones.
"Nej, desktop-browsere forsvinder ikke. Og nej, en hvilken som helst digital aktivitet er ikke 'smartphonable'. Men de fleste er. Mange flere end i dag."
"Jeg estimerer, at vi har fuldført mindre end 10 procent af det totale arbejde, der er behov for for at fuldføre det mobile mind shift," lyder det fra Forrester-rådgiveren.
Nødvendigt med en ny tilgang
De fleste danske virksomheder og organisationer har i dag i større eller mindre udstrækning taget hul på den mobile tidsalder. Men der er plads til forbedringer.
Heldigvis er det ikke nødvendigt med månedlange projekter og budgetter i den tunge ende for at sætte tempoet i vejret med de mobile satsninger.
Ofte kan det være det mest simple og banale løsninger, der ender med at blive den største succes.
Men skal man kunne levere de mobile løsninger hurtigt, effektivt og agilt, kræver det, at man teknologisk, organisatorisk og kulturelt er gearet til det.
Det er her, at modeller som som minimum viable products og continious delivery spiller en væsentlig rolle. Læs mere om det her.
Ligesom hele processen med idéudvikling med fordel kan inkludere de brugere, der skal anvende løsningerne.
For de ved bedre end dig, hvor skoen trykker i det daglige. Om det så er en servicetekniker, en sælger, en konsulent eller en hvilken som helst medarbejder, der er træt af, at den evindelige tidsregistrering skal være så besværlig, når en simpel løsning til smartphonen ville kunne gøre dagligdagen så meget lettere.
It-chefen og it-afdelingerne er under pres i disse år. Den eneste vej frem er at levere de digitale løsninger hurtigere og bedre, så man kan bevise sit værd som en vigtig funktion i virksomheden - og her spiller udnyttelsen af de mobile platforme en ganske central rolle.
Herunder fortæller DSB's CIO, hvorfor og hvordan stadig flere it-løsninger skal kunne leveres i løbet af ganske få dage i den mobile tidsalder:
Læs mere her:
Der skal turbo på it-projekterne: CIO vil have løsningerne leveret på få dage
De mobile platforme storhitter: Men vi begår en fejl med ganle applikationer og data
It-chefen er under pres - formår du at kæmpe dig til fremtidens CIO-stilling?
To helt centrale it-begreber er nøglen til din fremtid i it-branchen