Danske Spil er med en massiv online-tilstedeværelse og en stribe spil-apps allerede i dag et digitalt foretagende.
Nye teknologiske trends vil dog i de kommende år både give muligheder for udfordringer for Danske Spil, forventer CIO i virksomheden, Karsten Fogh Ho-Lanng.
"Hvordan forholder vi os eksempelvis til kunstig intelligens? Når vi spiller sports-spil, er det spilleren mod huset - og hvordan sikrer vi så, at vi ikke bliver snydt af nogen, der har en kunstig intelligens-motor?" lyder et af de spørgsmål, han og Danske Spil overvejer.
Algoritmerne kommer
Danske Spil har allerede i dag advarsels-mekanismer, der træder i kraft ved mistanke om snyd.
Eksempelvis hvis der er risiko for matchfixing eller hvidvask af penge. Virksomheden kan også spotte ludomani.
"Det er mønstergenkendelse. Noget af det er algoritme-baseret og noget af det er erfaringsbaseret," forklarer Karsten Fogh Ho-Lanng.
"Det kommer også, at man kan fange, hvis en algoritme er i gang med at spille. Det er der ikke nogen tvivl om. Ikke mindst ved de nye virtuelle spil, hvor det ikke er sport i traditionel forstand, men eksempelvis e-sport."
Læs første del af interviewet: It-oprustning i Danske Spil: Ansætter nye it-folk og sætter fuld fart på udviklings-motoren
Kunstig intelligens er dog ikke den eneste teknologi-trend, Danske Spil forholder sig til i disse år.
Augmented reality og virtual reality er andre trends, der i de kommende år vil udvide spil-mulighederne og bringe nye koncepter på banen.
Eksempelvis findes der allerede løsninger og koncepter, hvor et fysisk skrabelod kobles sammen med augmented reality via en smartphone.
"Så vi bruger den nye teknologi til at finde på nye spændende spil-oplevelser," lyder det fra Karsten Fogh Ho-Lanng.
Han blev CIO i Danske Spil i oktober og har siden haft travlt med at ansætte flere it-folk, hvilket du kan læse mere om her.
Har fokus på hele kundeoplevelsen
Hvad er i dine øjne afgørende for, om et spil giver en god digital oplevelse?
"At man bliver underholdt, og at man føler sig tryg ved det spil, man er i gang med at spille og ved de rammer, der er omkring spillet."
"Det gode spil er brugeroplevelsen og underholdningsværdien af det - og så er der rammerne omkring det, hvor man skal kunne finde ud af at navigere."
"Brugergrænsefladen er en del af opgaven, men det er den samlede kundeoplevelse, der skal være i fokus," siger Karsten Fogh Ho-Lanng.
Læs første del af interviewet: It-oprustning i Danske Spil: Ansætter nye it-folk og sætter fuld fart på udviklings-motoren
Er der en særlig udfordring med sikkerhed og tillid, når det er digitalt?
"Man skal kunne stole på, at det spil, man spiller, bliver afviklet korrekt, og man skal kunne stole på, at de tal, der er udtrukket, er de tal, der er udtrukket."
"Det er en transaktion, som man skal kunne stole på, på samme måde som du skal kunne stole på en transaktion med din bank."
"Men de her transaktioner afviger fra banktransaktioner på den måde, at de nogle gange er på nul og andre gange er meget, meget store. Så der er et andet spænd i mønstret," lyder det fra Karsten Fogh Ho-Lanng.
Læs også:
It-oprustning i Danske Spil: Ansætter nye it-folk og sætter fuld fart på udviklings-motoren
Dansk CIO: "Du er nødt til at tage hånd om de lavpraktiske it-opgaver, før der er license to play"
It-chefen er under pres - formår du at kæmpe dig til fremtidens CIO-stilling?
Alle taler om digital transformation: Her er tre ting der skal til for at få succes