Artikel top billede

Tesla og Elon Musk er elsket for de store visioner, men ude i horisonten trækker mørke skyer op

ComputerViews: Elon Musk stiller os en vild fremtid i udsigt, men kan hans imperium kollapse, før vi når så vidt?

Den internationale bilbranche er under hastig forandring, og det er der særligt en mand, som vi kan takke for. 

Han hedder Elon Musk, stifter af Tesla Motors og ofte udråbt som sin generations måske mest innovative iværksætter.

Så sent som i sidste uge kunne Tesla fortælle, at alle virksomhedens biler i fremtiden vil blive leveret med avanceret selvkørende teknologi, og det betyder, at det i løbet af blot et år vil være muligt for en selvkørende Tesla at fragte en person tværs over USA. 

Dermed ser Tesla ud til at være et hestehoved foran konkurrenterne i kampen for at få udbredt selvkørende biler til massemarkedet. 

Samtidig kan Tesla mere end nogen anden virksomhed tage æren for, at elbilen har fået sit længe ventede gennembrud. 

Elbiler er ikke længere noget, som vi alene vælger af idealistiske årsager. Tesla har formået at få bilentusiaster til at drømme om elbiler.  

Det fik vi blandt andet et bevis for, da Teslas kommende Model 3 tidligere på året blev forudbestilt i 400.000 eksemplarer.

Læs også: Til næste år kan selvkørende Teslaer køre tværs over USA - se videoen her

Mørke skyer truer i horisonten

Dermed skulle man tro, at fremtiden tegnede lys og rosenrød for Tesla. Men helt så ligetil er det ikke. 

For midt i den ofte nærmest religiøse idol-dyrkelse af Elon Musk og hans virksomheder, er der også tydelige tegn på, at Tesla og hele Musks imperium står foran nogle yderst markante udfordringer i de kommende år.

Elon Musk egen personlige pengekasse, der stammer fra salget af PayPal, er noget nær tom. Det ventes derfor, at Tesla vil få brug for at rejse ny kapital fra eksterne investorer i løbet af det næste år.

Og det internationale nyhedsmagasin The Economist kan i det seneste nummer berette, at Tesla Motors og hele Elon Musk forretningsimperium står i en så usikker situation, at kun få fejlskridt kan betyde, at det kommer til at balancere på afgrundens rand.

Musks imperium inkluderer udover Tesla også rumfartsselskabet SpaceX og solcellevirksomheden SolarCity.

Førstnævnte har en meget lukrativ aftale med NASA, men blev i september rystet i sin grundvold, da en af virksomhedens raketter eksploderede. 

Hele Elon Musks imperium har i skrivende stund, hvad der svarer til knap 35 milliarder kroner til disposition i form af kontanter og kreditter.

Men alene i 2016 menes det ifølge The Economist, at Elon Musks virksomheder har brændt næsten 16 milliarder kroner af.

Tre væsentlige mål

Ifølge The Economist har Elon Musk tre afgørende mål, som han skal opfylde i løbet af de kommende år. 

1) Han skal rejse ny kapital. 2) Han skal undgå fald i Teslas aktiekurs. 3) Han skal fastholde kontrollen over selskaberne. 

De tre mål er alle sammenvævede, og udfordringen for Elon Musk bliver at få det hele til at gå op i en højere enhed. 

For han er afhængig af en høj aktiekurs, hvis han skal hente ny kapital uden at skulle afstå så stor en del af virksomheden, at han selv mister kontrollen over den.

I dag ejer han 23 procent af Tesla selv, men bliver hans ejerandel meget lavere, bliver det ifølge The Economist svært for ham at håndhæve kontrollen over selskabet.

Løsningen kan være at udstede nye aktie uden stemmeret. Det er et trick som Mark Zuckerberg og Facebook tidligere har benyttet sig af, men den slags falder kun sjældent i god jord hos investorerne. 

Samtidig har Elon Musk også selv optaget lån for knap tre milliarder kroner i sine Tesla-aktier. Bliver aktiernes værdi halveret vil det efterlade ham teknisk insolvent. 

Dermed skal der ikke meget til for at vælte korthuset for Tesla. 

Sætter høje forventninger

Elon Musk har forsøgt at fastholde en høj aktiekurs ved hele tiden at sætte nye ambitiøse løfter for virksomhedens fremtid. 

Eksempelvis har han lovet, at Tesla takket være nye produktionsfaciliter allerede i 2018 vil være i stand til producere en halv million biler om året, selvom virksomheden blot var i stand til at producere 85.000 i dette år.

Derfor kan det blive katastrofalt for Tesla og Elon Musk, hvis virksomheden rammes af af produktionsvanskeligheder og ikke er i stand til producere den kommende Model 3 i den lovede volume.

Skræk-eksemplet er Teslas nye Model X, der i starten af året blev lanceret efter næsten to års forsinkelser.

Stor gevinst at hente

Læs også: Dansk datalog er verdens største Tesla-fan: Derfor fik Gert en unik Model X som den første i Europa

Når Elon Musk og Tesla de ambitiøse målsætninger om at producere en halv million biler i 2018, så ser fremtiden dog til gengæld særdeles lys ud. 

Det vil katapultere virksomhedens omsætning op i stratosfæren, og det kan betyde, at virksomheden omsætning vil stige fra lige under 50 milliarder kroner i dag til mere end 200 milliarder kroner i 2020.

Dermed vil Teslas vækskurve komme til at ligne dem vi kender fra selskaber som Amazon og Google.


Hæver hele tiden indsatsenDet er langt fra første gang, at Tesla oplever at stå med ryggen mod muren rent økonomisk.

Da Elon Musk sidste år blev interviewet af DR-journalisten Steffan Kretz til programmet 21 Søndag, fortalte Tesla-stifteren med bævende stemme og tåre i øjnene om da virksomheden i slutningen af 2008 befandt sig på afgrundens rand og kun blev reddet af et lån fra den amerikanske regering.

Men i en artikel i erhvervsmediet Bloomberg stillede Ashlee Vance, forfatteren til den store Elon Musk-biografi der udkom sidste år, for nylig spørgsmålet:

"Har Elon Musk langt om længe spillet for højt spil?" 

For i så fald kan der ifølge Ashlee Vance være et sandt katastrofe-scenarie på vej, og forfatteren vurderer, at Elon Musk aldrig har haft mere at tabe, end det er tilfældet i dag. 

Men de store sats ligger til Elon Musks natur.

For meget tyder på, at han befinder sig bedst, når presset er størst, og hver eneste gang hans virksomheder ser ud til, at have fundet en på en stabil vækstkurve, så kaster han dem ud i en ny risikofyldt satsning. 

Det er netop denne risikofyldte adfærd, hvor han hele tiden opererer på grænsen af hvad der er muligt, der er årsagen til, at han har opnået så meget, skriver Ashlee Vance.

Men det er også en adfærd, der er dybt ukomfortabel for investorerne på Wall Street. For de er mest tilfredse, når virksomhederne tilbyder stabil vækst og solide afkast. 

Derfor kan vi også forvente, at Elon Musk nok engang vil hæve indsatsen og kaste virksomheden ud i nyere hasarderede satsninger, som vil flytte grænserne for, hvad vi troede var muligt.

Læs også:
Tesla er smart - men jeg vil hellere køres (næsten) ned af en Volvo

Gik i vasken i sidste øjeblik: Så tæt var Google på at købe Tesla for 40 milliarder kroner