"Det har faktisk været de værste uger nogensinde".
Der skal meget til at tage modet fra en super-optimist som Elon Musk, men på et telefonbriefing, med blandt andet Computerworld, søndag aften, var det den forklarende og eftertænksomme Elon Musk, som førte ordet.
Baggrunden for briefingen var opdateringen af Teslas software til version 8, men det var samtidig en mulighed for Elon Musk for at løfte sløret for, hvordan Tesla arbejder med sine stadig mere selvkørende biler.
Et område med mange løfter og få konkrete løsninger. Men også et område hvor Tesla er foran konkurrenterne, alene fordi Tesla faktisk har biler på gaden - og ikke bare en masse snak om hvad der sker i 2025.
En stor del af den succes skyldes ikke mindst stifteren Elon Musk, som i Ashlee Vance's glimrende biografi beskrives som ekstraordinær målrettet.
Derfor har tabet af en Space X-raket i det Musk-ejede firma i forrige uge, et voldsomt fald i aktiekursen hos SolarCity, som Tesla er ved at overtage, og et par dårlige historier om Teslas autopilot-funktion ramt selv en optimist som Musk hårdt.
Derfor var det også en afdæmpet Elon Musk, som fokuserede på sikkerhed, vi hørte søndag aften dansk tid.
Musk: Sikkerhed er vigtigere end potentielle retssager
Den kommende opdatering, som burde ramme en Tesla på en gade nær dig inden for en til to uger, handler derfor især om Teslaernes evne til at navigere i trafikken med stadig mindre interaktion fra chaufføren.
En evne, som har været udsat for en del kritik siden amerikaneren Joshua Brown omkom mens hans Tesla model S kørte med autopilot-funktionen slået til.
Version 8 af softwaren, som de nyere Teslas i model S-serien modtager, prøver derfor, ifølge Elon Musk, at finde en balance hvor Tesla stadig tilbyder både smarte funktioner og et tilpas niveau af sikkerhed:
"Jeg prøver selv vores software, så snart den er klar på et tidlig stadie, et alfa-niveau", forsikrede Musk og tilføjede, at det også handler om en moralsk forpligtigelse til at gøre vejene mere sikre med teknologi.
For Teslaer der kører med autopilot slået til er stadig mere sikre end normale biler med et menneske i fuld kontrol, understregede Musk på den 30 minutter lange briefing.
Ifølge Musks oplysninger så har Tesla-modeller nu i alt kørt 321 millioner kilometer med autopilot, hvilket har resulteret i ét dødsfald.
Til sammenligning er det samme tal for den øvrige vognpark, at der sker et dødsfald for hver 95 til 110 millioner kørte kilometer.
Og det er de tal, som fik Musk til at fastslå, at Tesla føler sig forpligtet til at levere biler med autopilot-funktionen tilgængelig nu i stedet for at vente på nogle år til et eventuelt mere færdigt og fuldt selvkørende produkt kunne rulle ud fra fabrikken i Freemont, Californien.
"Jeg har den holdning, at så længe vi har den mindste viden fra data, så er vi forpligtet til at handle. Hvis vi bare kan gøre sikkerheden på vejene en procent bedre, så er det 12.000 liv der kan reddes. Det ville være moralsk forkert ikke at gøre dette her hvis man kan, bare fordi man er bange for retssager eller dårlig omtale," slog Elon Musk fast på telefonmødet.
Rutinerede Tesla-ejere er farligst
Samtidig understregede han, at udfordringerne med overivrige brugere af autosteer-funktionen primært handlere om de såkaldt ekspert-brugere. Altså chauffører som har kørt Tesla i længere tid og derfor mener, at de kan forlade sig mere på bilens systemer.
Som en del af version 8 vil Tesla derfor begrænse tiden du kan køre uden at holde på rattet.
Derfor vil du, hvis du kører hurtigere end 70 kilometer i timen højest kunne slippe rattet i et minut - dog med det forbehold, at er der en bil foran, vil du kunne køre i op til tre minutter uden at holde på rattet.
Under 70 kilometer i timen er det op til fem minutter. Men, slog Musk fast, så er der mange faktorer, som spiller ind. Herunder om vejen er lige eller kurvet, om du accelerer eller bremser og flere andre overvejelser, som bilen gør sig, mens den overvejer, om ikke du skulle engagere dig lidt mere.
Overskrider du tidsbegrænsningen vil din Tesla forstyrre dig med høje lyde - og ignorer du de lydalarmere tre gange på en time, så bliver du nødt til at parkere din Tesla og genstarte systemet, før du får lov til at aktivere autopilot-funktionen igen.
Radaren kan se bilen foran bilen foran
Samtidig betyder opdateringen også en interessant ændring i den måde, som Tesla-modellerne ser verden på.
Hidtil har bilerne primært anvendt kameraet til at orientere sig med radaren som backup.
Med version 8 er radaren blevet forfremmet og har nu samme vægt som kameraet, som Musk insisterede på at kalde den "foton-baserede målemetode i det synlige spektrum".
Det betyder også, at radaren med opdateringen vil blive brugt til at skanne under bilen foran for at se hver der er foran den forankørende.
Dermed vil en Tesla med opdateringen, som leveres via Teslas indbyggede trådløse system, hurtigere kunne se og reagere på ændringer i trafikken forude.
Radarens betydning, kombineret med en omfattende konstant opdateret GPS-database over vejskilte, broer og lignende forhindringer, vil ifølge Musk gøre Teslaer til de absolut sikreste biler på vejen pt.
Ikke mindst fordi opdateringen også betyder, at er uheldet ude og uheldet ved at ske, så kan den opdaterede Tesla af sig selv analysere og justere styringen, så uheldet potentielt reduceres.
Sikker nok til at have reddet Joshua Browns liv?, ville en amerikansk journalist vide.
"Ja, det mener vi. Vi kan ikke sige det med 100 procent sikkerhed, men vi mener at opdateringen ville have set lastbilen, som han kørte ind i, som en forhindring og nødbremset", slog Musk fast.
Opdateringen rulles, ifølge Tesla, ud til samtlige relevante modeller inden for en uge eller to.